Specifika spolupráce mezi současnou českou alternativní hudební scénou a komerčními subjekty
Specifics of cooperation between the current Czech alternative music scene and commercial entities
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/126921Identifiers
Study Information System: 229393
Collections
- Kvalifikační práce [15763]
Author
Advisor
Referee
Schneiderová, Soňa
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Marketing Communications and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
16. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Alternativa, alternativní hudba, současná česká hudba, komerční subjekty, spolupráce, marketingová komunikace, marketingová spolupráceKeywords (English)
Alternative, alternative music, contemporary Czech music, commercial subjects, cooperation, marketing communication, marketing cooperationsV marketingové komunikaci je běžně využívána hudba nebo navazována spolupráce mezi aktéry hudebního průmyslu a komerčními subjekty, které s hudbou přímo nesouvisejí. To je nejobvyklejší u hudby produkované přímo za komerčními účely a u tzv. mainstreamové hudební scény. Naopak alternativní hudební scéna se od hlavního proudu v mnohém liší a často se dokonce proti komerčnímu jednání vymezuje. Česká alternativní hudební scéna má navíc v důsledku historického vývoje řadu specifik. Navzdory tomu však ke spolupráci s komerčními subjekty dochází i u zástupců hudební alternativy, ačkoli tyto případy nejsou tak obvyklé, jako je tomu u mainstreamové hudební scény, nebo jim dosud nebyla věnována větší pozornost. Tato práce se věnuje specifikům spolupráce mezi současnou českou alternativní hudební scénou a komerčními subjekty, jakožto spolupráce dvou zcela odlišných oblastí. Specifika jsou vyvozena na základě hloubkových rozhovorů s aktéry současné české alternativní hudební scény, kteří mají se spoluprací s komerčními subjekty zkušenost. Výsledkem výzkumu je přiblížení, jakým způsobem spolupráce mezi těmito dvěma entitami probíhá.
It is common in marketing communication to use music or to establish cooperation between subjects of the music industry and commercial entities that are not directly related to music. This is most common for music produced directly for commercial purposes and for the so- called mainstream music scene. On the contrary, the alternative music scene differs from the mainstream in many ways and often directly identifies itself against commercial conduct. In addition, the Czech alternative music scene has many special specifics due to historical development. Nevertheless, cooperation with commercial entities takes place with representatives of the musical alternative, although these cases are not as common as in case of the mainstream music scene, or they have not yet received much attention. This work follows up the specifics of cooperation between the current Czech alternative music scene and commercial entities as a cooperation of two completely different spheres. The observed specifics are based on in-depth interviews with representatives of the contemporary Czech alternative music scene, who have experience in cooperating with commercial entities. The result of the research is an approximation of how the cooperation between the two entities works.