Přehled nástrojů prevence sebevražd na sociálních sítích a jejich hodnocení lidmi s historií suicidální ideace
Suicide preventive tools: an overview of the topic and evaluation by people with a history of suicidal ideation
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/126803Identifiers
Study Information System: 224482
Collections
- Kvalifikační práce [18517]
Author
Advisor
Referee
Rybová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology a Social Policy
Department
Department of Sociology
Date of defense
15. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Prevence sebevražd, Wertherův efekt, Sociální sítě, Twitter, Instagram, Facebook, IMV model, Efektivní model prevenceKeywords (English)
Suicide prevention, Werther effecct, Social networks, Instagram, Facebook, IMV model, Effective Suicide Prevention ModelSebevražda je podle dat Světové zdravotnické organizace každoročně příčinou úmrtí více než 800 000 lidí a současně druhou nejčastější příčinou úmrtí osob ve věku 15-29 let. Zmíněná věková skupina je ve většině případů aktivní na sociálních sítích, a z toho důvodu je podstatné se na problematiku prevence sebevražd v oblasti sociálních sítí zaměřit. Tato práce je proto soustředěna na popis existujících nástrojů prevence sebevražd v prostředí sociálních sítí Facebook, Instagram a Twitter. Dále také na hodnocení prvků prevence lidmi s historií suicidální ideace. V této práci byla zvolena metoda obsahové analýzy. Součástí práce je diskuse praktické aplikace výsledků s využitím Efektivního modelu prevence a Integrovaného motivačně-volního modelu sebevražedného chování.
In the area of social media, suicide prevention needs to be improved. There are many social media platforms like Facebook, Instagram and Twitter. This fact indicates the growth of potential people in crisis online as users of social networks. Hand by hand with this reality goes the fact that the number of people using the internet is increasing. A significant part of social network users is formed by the age group 15 to 35 years. The second most common cause of death in the age group 15 to 29 years is suicide. This fact is also showing the value of suicide prevention improvement in the social media area. Other supporting information is that social media can provide a shield of anonymity. Therefore, anonymity affords confidence. Under this anonymity shield, the social network user can share a post with suicidal thoughts, but how can we recognise these signals with a lack of suicide prevention tools. Suicide prevention could increase its effectiveness if it focused more on social media like Facebook, Twitter or Instagram.