Konstrukce genderové identity na sociálních sítích: komparace dvou generací českých žen
Construction of gender identity on social networks: a comparison of two generations of Czech women
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/126786Identifiers
Study Information System: 229793
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Coufalová, Linda
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology a Social Policy
Department
Department of Sociology
Date of defense
15. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
gender, sociální sítě, influence, identita, ženyKeywords (English)
gender, social networks, influece, identity, womenTato práce se zabývá komparací dvou generací českých žen z perspektivy konstrukce genderové identity na sociálních sítích. Snaží se objasnit, jak se dvě generace českých žen, ve věku 20-28 a 40-48 let prezentují na sociálních sítích, co je zajímá, ovlivňuje a jak tím utvářejí svou genderovou identitu. Teoretická část objasňuje čtenáři, co jsou genderová identita, sociální sítě zastupující funkci prostředí tvorby genderové identity a jakým způsobem ovlivňují konstrukci identity. Tato část slouží jako podklad pro rešerši a její směřování k cíli, tedy k objasnění dané problematiky. Následuje metodologický aspekt výzkumu a jeho provedení v praktické části kvalitativního výzkumu s využitím zakotvené teorie a obrazové analýzy. Pro kvalitativní výzkum byly využity polostrukturované hloubkové rozhovory, vedené s uživatelkami sociálních sítí z obou porovnávaných generací a fotografie z Instagramu uživatelčiných profilů. Závěr této práce tudíž přináší výsledky analýz rozhovorů a fotografií spolu s jejich komparací. Závěrečné zjištění ukázalo, že české ženy obou zkoumaných generací konstruují svou genderovou identitu stereotypně, ačkoliv na každou generaci Instagram působí odlišně. Jejich genderová identita je stereotypní, ale odlišná. Obrazová analýza s využitím Goffmanovy škály a typů genderové identity dle...
This work deals with a comparison of two generations of Czech women from the perspective of the construction of gender identity on social networks. Tries to clarify how two generations of Czech women, with age 20-28 and 42-50, present themselves on social networks, what interests and influences them and how they create gender identity. In the theoretical part there are explained gender identity and social network and how they affect the construction of identity. This part therefore serves as a basis for research, and its direction to clarify the issue. The methodological aspect of research is implemented in the practical part of qualitative research using grounded theory and analysis of photos. For qualitative research were used semi-structured in-depth interviews with users of social networks from both generations and photos from the Instagram of user profiles. The conclusion of this work therefore brings the result of the analysis of interviews and the result of the analysis of photos and their comparation. The results of the analysis of the interviews showed that Czech women of both generations construct their gender identity stereotypically. Although Instagram affects differently on each generation and their gender identity is stereotypical, but different. The analysis of photos using Goffman's...