Terénní výuka biologie a přírodopisu v prostředí školních zahrad v České republice
Biology Fieldwork in School Gardens in the Czech Republic
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/126618Identifikátory
SIS: 228184
Kolekce
- Kvalifikační práce [19613]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Chlebounová, Irena
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Biologie se zaměřením na vzdělávání - Matematika se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky biologie
Datum obhajoby
10. 6. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
terénní výuka, školní zahrada, biologie, přírodopis, Člověk a příroda, základní škola, střední školaKlíčová slova (anglicky)
fieldwork, outdoor learning, school garden, Biology, Science, secondary schoolTato bakalářská práce se zabývá terénní výukou biologie a přírodopisu v České republice se zaměřením na školní zahrady. První část práce představuje výhody terénní výuky i překážky, které mohou jejímu zavedení bránit. Práce se dále věnuje postavení terénní výuky biologie a přírodopisu v rámcových a školních vzdělávacích programech základních škol i gymnázií, kde terénní výuka těchto předmětů většinou není explicitně zařazena. Druhá část práce se zabývá školními zahradami v České republice, shrnuje výsledky výzkumů zkoumajících jejich stav, vybavení a využití. Z nich vyplývá, že většina základních škol disponuje zahradou a využívá ji k výuce převážně pěstitelských prací a přírodovědných předmětů. V případě středních škol větší průzkumy chybí. Pozornost je v práci věnována také historii školních zahrad na českém území, organizacím zaměřeným na výuku přírodopisu a biologie na školních zahradách a několika vybraným metodám výuky, které jsou vhodné pro vyučování přírodopisu na školních zahradách.
This bachelor's theses is dedicated to fieldwork in Biology at secondary school in the Czech Republic. It is dedicated to the topic of school gardens. The first part is presenting the advantages of fieldwork and also its obstacles, which could make the implementation of fieldwork harder. One of these concerns is the emplacement of Biology fieldwork in the curriculum for different educational levels (lower and upper secondary schools), where this method is not often explicitly included. The second part is dedicated to the school gardens in the Czech Republic, it summarizes results of studies exploring gardens' conditions, facilities, and usage. Results show that most of the lower secondary schools have their garden and they also use it for teaching, mostly practical subjects as gardening or cultivating work. In the case of upper secondary schools, there is a lack of comprehensive studies. Other foci of the thesis are: a history of school gardens in Czechia; organizations involved in Biology and Science education in school gardens, and selected teaching methods appropriate for teaching Biology in school gardens.