Roaming into the beyond: the theme of immortality in early medieval Chinese verse
Toulky za hranice běžného žití: téma nesmrtelnosti (sien) v čínské poezii raného středověku
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12655Identifikátory
SIS: 109029
Kolekce
- Kvalifikační práce [23753]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hrdličková, Věnceslava
Mittag, Achim
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Teorie a dějiny literatur zemí Asie a Afriky
Katedra / ústav / klinika
Katedra Blízkého východu
Datum obhajoby
25. 9. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
V období Šesti dynastií (222-589) vznikl a nabyl zralé podoby básnický žánr "toulky po nesmrtelnosti" (jou sien), jenž v antologii Wen-süan z 6. stol. byl vydělen jako jeden z tematických okruhů lyrické poezie š'. Přestože básně o nesmrtelnosti pocházely od předních básníků té doby, v dějinách literatury Šesti dynastií zůstává tento proud podnes většinou přehlížen. Tradiční kritici a komentátoři pohlíželi záporně na fantastické popisy rajských zázraků a mystických cest vesmírem, a považovali je za námět nedostatečně vážný, nehodný samostatného básnického zpracování. Tento proud však představuje méně známou, mystickou a imaginativní stránku čínského básnického myšlení a nabízí možnost důležitého přehodnocení tradičního pojetí básnického vývoje a významu básnictví v raně středověké Číně. Jedním z problémů, s nímž se musíme vyrovnat při studiu "básní o toulkách po nesmrtelnosti", je úzké vymezení žánrů de facto vždy jen na konkrétní básnickou formu, přičemž vztahy mezi různými formami jsou přehlíženy. Tento přístup, hluboce zakořeněný v čínské literární historii, brání pohledu na konkrétní literární díla v širších souvislostech poezie, či dokonce literatury, jako takové. Při svém zkoumání poezie věnované "toulkám po nesmrtelnosti" jsem se pokusila překonat tuto překážku a vedle sebe pojednávám jak díla v...
During the Six Dynasties (220 - 589) there evolved a distinct poetic current of "roaming into immortality" (youxian shi), which is distinguished as a sub-genre of lyrical poetry shi in the 6th century anthology Wenxuan. The youxian shi concern higher realms of nature, inhabited by divine immortal beings, replete with paradisial marvels and ecstatic cosmic flights. Although poetry on immortality was written by the leading poets of the age, it remains even today much neglected in the literary history of the Six Dynasties, having been consciously marginalised by generations of later critics and commentators. And yet, considerations of this "otherworldly" poetic current not only reveal the other, more imaginative and mystic side of Chinese poetic vision, but also allow us to make significant additions to and re-evaluate traditional notions of poetic developments and the meaning of poetry in early medieval China. A major problem in the study of the poems on "roaming into immortality" is the narrow definition of genres on the basis of concrete verse form, whereby the connections between the various forms are largely neglected. This approach, deeply rooted in traditional Chinese literary history, does not allow us to perceive the concrete literary works in the wider context of poetry, or even of literature as...