Vliv železniční trati č. 024 na změny počtu obyvatel, domů a na regionální rozvoj okresu Ústí nad Orlicí v období 1869-2011
Influence of railway No. 024 on population and houses changes and regional development in Ústí nad Orlicí district in period 1869-2011
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/126445Identifiers
Study Information System: 221943
Collections
- Kvalifikační práce [20304]
Author
Advisor
Referee
Burda, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
History Oriented at Education - Geography Oriented at Education
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
4. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Orlickoústecko, trať č. 024, železnice, regionální rozvoj, sídelní vývojKeywords (English)
Ústí nad Orlicí district, railway track No. 024, railways, regional development, settlement developmentPráce se zabývá historickým vlivem železniční infrastruktury Orlickoústecka na regionální rozvoj ve sledované oblasti v období 1869-2011, se zvláštním ohledem na trať č. 024. Hlavním cílem práce je posoudit vliv trati č. 024 na sledované území v daném časovém horizontu a určit proměny jejího významu v procesu sídelního vývoje a regionálního rozvoje. Dílčím úkolem je pak charakterizovat obecný význam železnice na Orlickoústecku v jednotlivých časových úsecích. Úvodem jsou shrnuty obecné dopady železnice na územní rozvoj a z těchto dopadů vybrány efekty podstatné pro oblast Orlickoústecka. Dále je trať charakterizována z obecného hlediska pomocí historické a regionální literatury. Jsou nastíněny okolnosti vzniku trati č. 024, její možné varianty a současná podoba. V následujících kapitolách, které jsou rozčleněny na dvě části, se v té první práce věnuje dobovému kontextu Orlickoústecka pomocí historické a regionální literatury. Ve druhé části se nacházejí mapové výstupy, které prezentují indexy změn počtů obyvatel a domů v jednotlivých časových úsecích a jsou doplněny o komentář autora objasňující jednotlivé změny pozorovaných jevů. Závěrem jsou indexy změn za celé časové období znázorněny graficky s ohledem na populační velikost jednotlivých obcí a také na jejich horizontální geografickou polohou...
This thesis deals with the historical influence of the railway infrastructure of Orlickoústecko on regional development in the monitored area in the period of 1869-2011, with special regard to the road No. 024. The main goal of this work is to assess the impact of line No. 024 on the monitored area in a given time horizon and to determine the changes of its importance in the process of settlement development and regional development. A partial task is to characterize the general significance of the railway in the Orlickoústecko region in the given time periods. The introduction summarizes the general impacts of the railway on territorial development and from these impacts the effects essential for the Orlickoústecko region are selected. Furthermore, the track is characterized from a general point of view using historical and regional literature. The circumstances of the origin of line No. 024 are outlined and its possible variants and current form are presented. In the following chapters, which are divided into two parts, the first one deals with the contemporary context of Orlickoústecko with the help of historical and regional literature. In the second part map outputs are included, which present indices of changes in the number of inhabitants and houses in individual time periods and are...