Zobrazit minimální záznam

Pareidolia and its evolutionary significance
dc.contributor.advisorTureček, Petr
dc.creatorGrégr, Richard
dc.date.accessioned2021-06-24T09:06:17Z
dc.date.available2021-06-24T09:06:17Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/126251
dc.description.abstractIn our everyday lives, we come across situations where we might get the impression of seeing characters in the clouds, or faces in moon crates. We think that we found a pattern that we can use to beat a slot-machine, that the constellation of the stars influences us, that we hear voices in background noise, or hear tones in it. All these examples are instances of a phenomenon called apophenia. In other words, apophenia denotes situations where we make a pattern recognition error. A special case of apophenia, in which our brains make the error during the immediate sensory information processing, is called pareidolia. Today there is no unified opinion about the definition of apophenia and pareidolia. This thesis is concerned with the findings about pareidolia, whether it is a product of an evolutionary effort to minimize losses and pattern overfitting. Furthermore, it clarifies apophenia with pareidolia as a special case, and offers a more detailed look at face pareidolia; how our brain processes information about faces, differences between the sexes in propensity to face recognition, and a possible explanation of its evolutionary origin. Key words: pareidolia, apophenia, error management, psychotism, perceptionen_US
dc.description.abstractV našem každodenním životě můžeme nabýt dojmu, že vidíme v oblacích postavy nebo, obličeje ve stínech měsíčních kráterů. Občas si myslíme, že jsme přišli na vzorec, který nám umožní vyhrát nad hracími automaty, máme dojem, že nás ovlivňuje konstelace hvězd, v šumu slyšíme hlasy, nebo sekvence smysluplných tónů. Všechny tyto situace jsou projevem jevu, který se nazývá apofenie. Jsou to kognitivní chyby, při kterých dochází k rozeznávání neexistujících vzorců. Speciální případ apofenie, kdy se takových chyb dopouští mozek při zpracování bezprostředních smyslových vjemů, nazýváme pareidolie. V současné literatuře nepanuje jednotný názor, co se nazývá apofenií a co pareidolií. Práce se zaobírá především evolucí pareidolie. Snaží se určit, nakolik se jedná o důsledek snahy o minimalizaci ztrát jedince v intencích biologické zdatnosti a rozebírá i jiné důvody kognitivního overfittingu. Dále práce objasňuje apofenii a vymezuje pareidolii jako její speciální případ. Detailněji se zaměřuje na obličejovou formu vizuální pareidolie, která je zdaleka nejprozkoumanějším jevem z diskutované skupiny příbuzných fenoménů. Práce představuje, jakým způsoben zpracovává náš mozek informace ohledně obličejů, pohlavní rozdíly ve vizuální pareidolii a možná vysvětlení evolučního původu tohoto specifického jevu. Klíčová...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectpareidoliaen_US
dc.subjectapopheniaen_US
dc.subjecterror managementen_US
dc.subjectpsychotismen_US
dc.subjectperceptionen_US
dc.subjectpareidoliecs_CZ
dc.subjectapofeniecs_CZ
dc.subjecterror managementcs_CZ
dc.subjectpsychoticismuscs_CZ
dc.subjectpercepcecs_CZ
dc.titlePareidolie a její evoluční signifikancecs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-06-01
dc.description.departmentDepartment of Philosophy and History of Scienceen_US
dc.description.departmentKatedra filosofie a dějin přírodních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId219989
dc.title.translatedPareidolia and its evolutionary significanceen_US
dc.contributor.refereeDěchtěrenko, Filip
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineBiologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineBiologyen_US
thesis.degree.programBiologyen_US
thesis.degree.programBiologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra filosofie a dějin přírodních vědcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Philosophy and History of Scienceen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csBiologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enBiologyen_US
uk.degree-program.csBiologiecs_CZ
uk.degree-program.enBiologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csV našem každodenním životě můžeme nabýt dojmu, že vidíme v oblacích postavy nebo, obličeje ve stínech měsíčních kráterů. Občas si myslíme, že jsme přišli na vzorec, který nám umožní vyhrát nad hracími automaty, máme dojem, že nás ovlivňuje konstelace hvězd, v šumu slyšíme hlasy, nebo sekvence smysluplných tónů. Všechny tyto situace jsou projevem jevu, který se nazývá apofenie. Jsou to kognitivní chyby, při kterých dochází k rozeznávání neexistujících vzorců. Speciální případ apofenie, kdy se takových chyb dopouští mozek při zpracování bezprostředních smyslových vjemů, nazýváme pareidolie. V současné literatuře nepanuje jednotný názor, co se nazývá apofenií a co pareidolií. Práce se zaobírá především evolucí pareidolie. Snaží se určit, nakolik se jedná o důsledek snahy o minimalizaci ztrát jedince v intencích biologické zdatnosti a rozebírá i jiné důvody kognitivního overfittingu. Dále práce objasňuje apofenii a vymezuje pareidolii jako její speciální případ. Detailněji se zaměřuje na obličejovou formu vizuální pareidolie, která je zdaleka nejprozkoumanějším jevem z diskutované skupiny příbuzných fenoménů. Práce představuje, jakým způsoben zpracovává náš mozek informace ohledně obličejů, pohlavní rozdíly ve vizuální pareidolii a možná vysvětlení evolučního původu tohoto specifického jevu. Klíčová...cs_CZ
uk.abstract.enIn our everyday lives, we come across situations where we might get the impression of seeing characters in the clouds, or faces in moon crates. We think that we found a pattern that we can use to beat a slot-machine, that the constellation of the stars influences us, that we hear voices in background noise, or hear tones in it. All these examples are instances of a phenomenon called apophenia. In other words, apophenia denotes situations where we make a pattern recognition error. A special case of apophenia, in which our brains make the error during the immediate sensory information processing, is called pareidolia. Today there is no unified opinion about the definition of apophenia and pareidolia. This thesis is concerned with the findings about pareidolia, whether it is a product of an evolutionary effort to minimize losses and pattern overfitting. Furthermore, it clarifies apophenia with pareidolia as a special case, and offers a more detailed look at face pareidolia; how our brain processes information about faces, differences between the sexes in propensity to face recognition, and a possible explanation of its evolutionary origin. Key words: pareidolia, apophenia, error management, psychotism, perceptionen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra filosofie a dějin přírodních vědcs_CZ
thesis.grade.code2
dc.contributor.consultantKleisner, Karel
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV