Problémové chování dětí s poruchou autistického spektra - řešení metodou aplikované behaviorální analýzy
Problem behavior of children with autism spectrum disorder - solution by method of applied behavioral analysis
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/126091Identifikátory
SIS: 233900
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Němec, Zbyněk
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
1. 6. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Aplikovaná behaviorální analýza (ABA), Problémové chování, Porucha autistického spektra (PAS), Funkce chováníKlíčová slova (anglicky)
Applied Behavioral Analysis (ABA), Problem Behavior, Autism Spectrum Disorders (ASD), Funkcion of BehaviorBakalářská práce se zabývá využitím principů aplikované behaviorální analýzy (ABA) při zmírňování problémového chování nebo jeho vymizení u dětí s poruchou autistického spektra (PAS). Okrajově se zabývá vývojem ABA a snaží se uceleně podat informace o základních postupech tohoto vědního oboru. Práce je členěna do pěti částí. V první části se práce věnuje charakteristice PAS, jejich klasifikaci a autistické triádě. Druhá část přináší výpis a stručný popis některých z dostupných intervencí pro děti s PAS, které se používají u nás i ve světě. Třetí část se věnuje aplikované behaviorální analýze. Je zde popsán princip ABA a její vývoj a uvádím zde nejdůležitější osobnosti spjaté s aplikovanou behaviorální analýzou. Součástí této kapitoly je seznam, podle mého, nejdůležitějších pojmů v ABA, které jsou stručně vysvětleny tak, abychom získali ucelenější přehled o tom, jak ABA funguje. Čtvrtá část je zaměřena na problémové chování dětí s PAS. Tato kapitola pojednává o funkcích problémového chování, ABC analýze funkce chování a jaké jsou strategie, které pomáhají zmírňovat nežádoucí chování nebo pomáhají k jeho vymizení. Poslední část je věnována kazuistice. Předmětem kazuistiky byla dívka s PAS, která dochází do intenzivního programu ABA. Kazuistika popisuje, jaká dívka je a přikládám hodnocení a některé z...
The dissertation is covering Applied Behavioral Analysis (ABA) and its particular factors for elimination of problem behavior in children with autism spectrum disorder (ASD). The provided text is divided into five parts; firstly, the focus is upon definition of ASD, the classification and autism triad of impairments. Secondly, a list of interventions provided for ASD children in Czech Republic or in the world is provided, followed by abbreviated descriptions. Afterward, the development of ABA and its basic methods are described to some extent. The most important names connected to ABA are mentioned as well as a record of the main concepts of the therapy. This should clear the understanding of what ABA is and how it is conducted. The following part focuses at ASD childrens' problem behavior. The functions of behavior, Antecedent-Behavior-Consequence (A-B- C) analysis and strategies helping to reject problem behavior are thoroughly described and discussed upon. The last but not least, the fifth part is dedicated to a case study. The case study focuses on a girl with ASD going through intensive ABA therapy daily. Characteristics of the girl, her development, professional evaluations and tables with graphs from the therapy are provided by the attending ABA facility.