Show simple item record

Problem behavior of children with autism spectrum disorder - solution by method of applied behavioral analysis
dc.contributor.advisorZemková, Jaroslava
dc.creatorGottwaldová, Kateřina
dc.date.accessioned2021-06-22T10:01:13Z
dc.date.available2021-06-22T10:01:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/126091
dc.description.abstractThe dissertation is covering Applied Behavioral Analysis (ABA) and its particular factors for elimination of problem behavior in children with autism spectrum disorder (ASD). The provided text is divided into five parts; firstly, the focus is upon definition of ASD, the classification and autism triad of impairments. Secondly, a list of interventions provided for ASD children in Czech Republic or in the world is provided, followed by abbreviated descriptions. Afterward, the development of ABA and its basic methods are described to some extent. The most important names connected to ABA are mentioned as well as a record of the main concepts of the therapy. This should clear the understanding of what ABA is and how it is conducted. The following part focuses at ASD childrens' problem behavior. The functions of behavior, Antecedent-Behavior-Consequence (A-B- C) analysis and strategies helping to reject problem behavior are thoroughly described and discussed upon. The last but not least, the fifth part is dedicated to a case study. The case study focuses on a girl with ASD going through intensive ABA therapy daily. Characteristics of the girl, her development, professional evaluations and tables with graphs from the therapy are provided by the attending ABA facility.en_US
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá využitím principů aplikované behaviorální analýzy (ABA) při zmírňování problémového chování nebo jeho vymizení u dětí s poruchou autistického spektra (PAS). Okrajově se zabývá vývojem ABA a snaží se uceleně podat informace o základních postupech tohoto vědního oboru. Práce je členěna do pěti částí. V první části se práce věnuje charakteristice PAS, jejich klasifikaci a autistické triádě. Druhá část přináší výpis a stručný popis některých z dostupných intervencí pro děti s PAS, které se používají u nás i ve světě. Třetí část se věnuje aplikované behaviorální analýze. Je zde popsán princip ABA a její vývoj a uvádím zde nejdůležitější osobnosti spjaté s aplikovanou behaviorální analýzou. Součástí této kapitoly je seznam, podle mého, nejdůležitějších pojmů v ABA, které jsou stručně vysvětleny tak, abychom získali ucelenější přehled o tom, jak ABA funguje. Čtvrtá část je zaměřena na problémové chování dětí s PAS. Tato kapitola pojednává o funkcích problémového chování, ABC analýze funkce chování a jaké jsou strategie, které pomáhají zmírňovat nežádoucí chování nebo pomáhají k jeho vymizení. Poslední část je věnována kazuistice. Předmětem kazuistiky byla dívka s PAS, která dochází do intenzivního programu ABA. Kazuistika popisuje, jaká dívka je a přikládám hodnocení a některé z...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectApplied Behavioral Analysis (ABA)en_US
dc.subjectProblem Behavioren_US
dc.subjectAutism Spectrum Disorders (ASD)en_US
dc.subjectFunkcion of Behavioren_US
dc.subjectAplikovaná behaviorální analýza (ABA)cs_CZ
dc.subjectProblémové chovánícs_CZ
dc.subjectPorucha autistického spektra (PAS)cs_CZ
dc.subjectFunkce chovánícs_CZ
dc.titleProblémové chování dětí s poruchou autistického spektra - řešení metodou aplikované behaviorální analýzycs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-06-01
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId233900
dc.title.translatedProblem behavior of children with autism spectrum disorder - solution by method of applied behavioral analysisen_US
dc.contributor.refereeNěmec, Zbyněk
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Pedagogyen_US
thesis.degree.programSpecial Pedagogyen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Pedagogyen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Pedagogyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csBakalářská práce se zabývá využitím principů aplikované behaviorální analýzy (ABA) při zmírňování problémového chování nebo jeho vymizení u dětí s poruchou autistického spektra (PAS). Okrajově se zabývá vývojem ABA a snaží se uceleně podat informace o základních postupech tohoto vědního oboru. Práce je členěna do pěti částí. V první části se práce věnuje charakteristice PAS, jejich klasifikaci a autistické triádě. Druhá část přináší výpis a stručný popis některých z dostupných intervencí pro děti s PAS, které se používají u nás i ve světě. Třetí část se věnuje aplikované behaviorální analýze. Je zde popsán princip ABA a její vývoj a uvádím zde nejdůležitější osobnosti spjaté s aplikovanou behaviorální analýzou. Součástí této kapitoly je seznam, podle mého, nejdůležitějších pojmů v ABA, které jsou stručně vysvětleny tak, abychom získali ucelenější přehled o tom, jak ABA funguje. Čtvrtá část je zaměřena na problémové chování dětí s PAS. Tato kapitola pojednává o funkcích problémového chování, ABC analýze funkce chování a jaké jsou strategie, které pomáhají zmírňovat nežádoucí chování nebo pomáhají k jeho vymizení. Poslední část je věnována kazuistice. Předmětem kazuistiky byla dívka s PAS, která dochází do intenzivního programu ABA. Kazuistika popisuje, jaká dívka je a přikládám hodnocení a některé z...cs_CZ
uk.abstract.enThe dissertation is covering Applied Behavioral Analysis (ABA) and its particular factors for elimination of problem behavior in children with autism spectrum disorder (ASD). The provided text is divided into five parts; firstly, the focus is upon definition of ASD, the classification and autism triad of impairments. Secondly, a list of interventions provided for ASD children in Czech Republic or in the world is provided, followed by abbreviated descriptions. Afterward, the development of ABA and its basic methods are described to some extent. The most important names connected to ABA are mentioned as well as a record of the main concepts of the therapy. This should clear the understanding of what ABA is and how it is conducted. The following part focuses at ASD childrens' problem behavior. The functions of behavior, Antecedent-Behavior-Consequence (A-B- C) analysis and strategies helping to reject problem behavior are thoroughly described and discussed upon. The last but not least, the fifth part is dedicated to a case study. The case study focuses on a girl with ASD going through intensive ABA therapy daily. Characteristics of the girl, her development, professional evaluations and tables with graphs from the therapy are provided by the attending ABA facility.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV