Přínos individuálně vytvářených vzdělávacích materiálů pro žáky s PAS
Contribution of individually created educational materials for pupils with ASD
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125964Identifiers
Study Information System: 231032
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Korandová, Zuzana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
poruchy autistického spektra, nemluvící žák, alternativní a augmentativní komunikace, individuální vzdělávací materiály, porozuměníKeywords (English)
autism spectrum disorders, non-speaking pupil, alternative and augmentative communication, individual educational materials, understandingBakalářská práce je z oblasti speciální pedagogiky a zabývá se přínosem individuálně vytvářených vzdělávacích materiálů pro žáky s PAS. V teoretické části je vymezena problematika poruch autistického spektra, diagnostika a etiologie. V jednom z oddílů první kapitoly jsou popsány přidružené obtíže, jako je epilepsie, poruchy spánku, poruchy funkce trávicího systému a příjmu potravy. Tyto obtíže se často objevují u dětí s nízko funkčním autismem a mentálním postižením. Dále se tato část práce věnuje vzdělávání žáků s PAS s přidruženým mentálním postižením a narušenou komunikační schopností podle školského zákona, a možnostmi medikace těchto žáků pro eliminaci náročného chování. Praktická část je zaměřena na rozšiřování slovní zásoby metodou globálního čtení za použití strukturovaných a vizualizovaných vzdělávacích materiálů, které pro žáky vytváříme tak, aby vyhovovaly jejich potřebám. Důležitým faktorem je také motivace, proto v materiálech využíváme motivy z oblasti zájmů dětí. Cílem je porozumění žáků novým pojmům a zlepšení jejich komunikačních schopností, což jim usnadňuje pochopení sociálních situací a to následně vede k eliminaci náročného chování a zvýšení kvality života. Jedná se o kvalitativní výzkum aplikovaný u třech nemluvících žáků ve věku 11 - 12 let s PAS se středním a těžkým...
The bachelor thesis is in the field of special pedagogy and deals with the benefits of individually created educational materials for students with ASD. The theoretical part defines the issues of autism spectrum disorders, diagnosis and etiology. One of the sections of the first chapter describes associated disorders such as epilepsy, sleep disorders, gastrointestinal disorders and food intake. These problems often occur in children with low- functioning autism and mental disabilities. Furthermore, this part of the work deals with the education of pupils with ASD with associated mental disabilities and impaired communication skills according to the Education Act, and the possibilities of medication of these pupils to eliminate demanding behavior. The practical part is focused on expanding the vocabulary by the method of global reading using structured and visualized educational materials, which we create for students to suit their needs. Motivation is also an important factor, which is why we use motifs from the areas of children's interests in the materials. The aim is to understand students' new concepts and improve their communication skills, which makes it easier for them to understand social situations and this in turn leads to the elimination of challenging behavior and increase the quality...