Hodnocení hluku a jeho vlivu na pozornost
The evaluation of noise and its impact on attention
rigorous thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125909Identifiers
Study Information System: 233767
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Referee
Čáp, David
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
8. 4. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Pozornost|vliv hluku na učení|koncentrace|hudba|kognitivní funkce|špunty do ušíKeywords (English)
Attention|the effect of noise on learning|concentration|music|cognitive function|earplugsTato rigorózní práce je rozšířením původní práce diplomové, která se na teoretické úrovni věnovala druhům a teoriím pozornosti, jenž souvisí s efektivním zvládáním školních nároků. Diplomová práce analyzovala výsledky vědeckých studií, které se zabývaly výzkumy pozornosti a jejích vlastností (jako je stabilita, koncentrace či selektivita). Rigorózní práce doplňuje teoretickou část o kapitolu věnující se fenoménu hluku a jeho vlivu na pozornost a soustředění během procesu učení. V empirické části diplomové práce byl popsán kvantitativní výzkum, v němž bylo využito několik různých testů pozornosti. Výzkumná otázka zněla, zda a jak se liší pozornost (konkrétně soustředění) a případně i výkon žáků středních škol, kteří při procesu záměrného učení použili či nepoužili špunty do uší, aby došlo ke snížení vnímání rušivých elementů z okolí. Empirická část rigorózní práce pracuje rovněž s tématem pozornosti a soustředění při procesu učení, vnáší však do původního výzkumu pohled získaný opět kvantitativním způsobem - pro sběr dat však byla tentokráte použita metoda online dotazníku. Na základě vyhodnocených dat bylo potvrzeno pět ze sedmi stanovených hypotéz. Existuje statisticky významná závislost mezi mírou hluku ve škole a problémy s pozorností. Hluk ve školním prostředí se zdá být pro žáky více rušivý...
The diploma thesis analyzed the results of scientific studies that dealt with research into attention and its properties (such as stability, concentration or selectivity). The rigorous thesis complements the theoretical part with a chapter focusing on the phenomenon of noise and its effect on attention and concentration during the learning process. The empirical part of the diploma thesis described quantitative research, in which several different tests of attention were used. The research question was whether and how the attention (specifically concentration) and possibly also the performance of high school students changed based on their use of earplugs to reduce the perception of disturbing elements from the environment or lack thereof in the process of intentional learning. The empirical part of the rigorous thesis also works with the topic of attention and concentration during the learning process but brings to the original research a view obtained again in a quantitative way - for data collection, however, this time the method of online questionnaire was used. Based on the evaluated data, five out of the following seven hypotheses were confirmed. There is a statistically significant connection between school noise levels and attention problems. Noise in the school environment seems to be more...