Úroveň motoriky a výslovnosti u předškolních dětí ve vztahu k místu bydliště a pohybovým aktivitám.
Level of motor skills and pronunciation of preschool children in comparisen to place of their residence and movement activities.
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125843Identifiers
Study Information System: 223596
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Janošková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
26. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Mateřská škola, motorika, výslovnost, pohybové aktivityKeywords (English)
Kindergarten, motor skills, pronunciation, movement actvitiesCíle práce: Cílem této práce je sledování souvislostí mezi místem bydliště a zvládnutou úrovní motoriky společně s kvalitou řečového projevu dětí. V současné době dochází častěji k odkladům školní docházky, přičemž jsou příčinou nedostatky v řečovém projevu či nedostatečná úroveň motoriky. Charakter aktivit dětí předškolního věku se značně změnil, a to zejména díky vlivu technologie. Pohybové aktivity a aktivní způsob trávení volného času mají významný vliv na rozvoj motoriky dětí. Dalšími cíli této práce je zjistit, zda mají děti před nástupem do školy odpovídající úroveň motoriky a řeči a prokázat, zda se mezi opožděnou motorikou a problémy v oblasti řeči nachází spojitost. Metoda práce: K vypracování výzkumu této diplomové práce byl využit motorický test MABC-2; test artikulace dle Hruškové s využitím obrázkových karet pro děti; anketa o pěti otázkách v listinné podobě, která byla rozdána rodičům testovaných dětí; rozhovor s osmi učitelkami mateřských škol, kdy jsem měla připraveny tři otázky a následně byl ponechán prostor pro volnou diskusi a rozbor ŠVP jednotlivých mateřských škol s ohledem na vzdělávací nabídku určenou pro rozvoj motoriky a řečového projevu dětí. Výsledky: Více jak 1/3 testovaných neměla odpovídající úroveň motoriky, dále měla 1/3 testovaných obtíže s výslovností a to...
Aim of thesis: The aim of this thesis is to monitor the relationship between the place of residence and the mastered level of motor skills together with the quality of children's speech. At present, there is a more frequent postponement of school attendance, caused by deficiencies in speech or insufficient level of motor skills. The nature of the activities of preschool children has changed considerably, mainly due to the influence of technology. Physical activities and an active way of spending free time have a significant effect on the development of children's motor skills. Other goals of this thesis are to find out whether children have an adequate level of motor skills and speech before starting school and to prove whether there is a connection between delayed motor skills and speech problems. Method of thesis: The motor test MABC-2 was used to develop the research of this diploma thesis; articulation test according to Hrušková using picture cards for children; a questionnaire which five questions in paper form, which was distributed to the parents of the tested children; an interview with eight kindergarten teachers, where I had prepared three questions and then left room for free discussion and analysis of school education programmes of individual kindergartens with regard to the educational...