Komplexní podpora znevýhodněných žáků hospitalizovaných na oddělení dětské a adolescentní psychiatrie
Comprehensive support for disadvantaged students hospitalized in the department of child and adolescent psychiatry
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125672Identifiers
Study Information System: 233826
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Felcmanová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Komplexní podpora znevýhodněných žáků, škola při nemocnici, terapeutická a speciálně-pedagogická péče, spolupráce s interními a externími pracovníky, podpůrná opatřeníKeywords (English)
comprehensive support of disadvantaged pupils, department of child and adolescent psychiatry, primary school at the hospital, therapeutic and special-pedagogical care, cooperation with ordinary schools, support measuresDiplomová práce se zabývá komplexní podporou znevýhodněných žáků na oddělení dětské a adolescentní psychiatrie a základní škole při nemocnici. Cílem výzkumného šetření bylo analyzovat míru a úroveň současné pedagogické, zdravotní a terapeutické podpory znevýhodněných hospitalizovaných žáků a také doporučit opatření vedoucí ke zvýšení efektivity péče. V teoretické části byla obecně popsána podpůrná opatření a poradenský systém žáků se speciálně vzdělávacími potřebami. V praktické části byly stanoveny parciální cíle výzkumného šetření, které měly za úkol zjistit míru efektivity spolupráce mezi zdravotnickým a školským personálem zajišťujícím výchovně vzdělávací proces hospitalizovaných žáků. V této práci byla použita metoda sociálního výzkumu. Pro potřeby získávání potřebných informací byla použita forma dotazování malého výzkumného vzorku, který tvořily zdravotní sestry a speciální pedagogové tohoto zařízení. Výstupem této práce je modifikace spolupráce všech zúčastněných a jejich interpersonální a intrapersonální postoj k péči o hospitalizované žáky.
The diploma thesis deals with the comprehensive support of disadvantaged pupils in the department of child and adolescent psychiatry and primary school at the hospital. The aim of the research was to analyze the level of current pedagogical, health and therapeutic support for disadvantaged hospitalized pupils and to recommend measures to increase the effectiveness of provided care. In the theoretical part, support measures and the counseling system of pupils with special educational needs were generally described. In the practical part, partial goals of the research survey were set, which were to determine the degree of effectiveness of cooperation between medical and school staff providing the educational process of hospitalized pupils. The method of social research was used in this work. For the purpose of obtaining necessary information, a form of questioning a small research sample was used, which consisted of nurses and special pedagogues of this facility. The output of this work is a modification of the cooperation of all participants and their interpersonal and intrapersonal attitude to the care provided to hospitalized students.