Kontrola, regulace a úprava jaderného zbrojení
Nuclear arms control, regulation and nuclear disarmament
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/1256Identifikátory
SIS: 83077
Kolekce
- Kvalifikační práce [17632]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šturma, Pavel
Kozák, Kryštof
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mezinárodní vztahy
Katedra / ústav / klinika
Katedra mezinárodních vztahů
Datum obhajoby
3. 3. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
V rámci širšího pojetí kontroly jaderného zbrojení a jaderného odzbrojení se predkládaná práce soustredí zejména na otázky spojené se zákazem jaderných zkoušek, nešírením jaderných zbraní a vytvárením zón bez jaderných zbraní, které jsou rozebrány detailne. Další zmínené aspekty, konkrétne snižování poctu jaderných zbraní, problematika potenciálních nosicu jaderných zbraní ci problematika kontroly štepného materiálu jsou zmíneny pouze okrajove ve vazbe na tri hlavní oblasti bádání. Vzhledem k roli, kterou pri snaze o kontrolu jaderného zbrojení a o jaderné odzbrojení hrály mezinárodní organizace v cele s OSN a Mezinárodní agenturou pro atomovou energii IAEA, je pozornost venována i temto organizacím, resp. institucím.
The dissertation concludes with the main points of the research and analyses in the above mentioned four pillars and also assesses the status of the efforts for nuclear arms control and nuclear disarmament in its whole history. However, the overall picture is a mixture of successes and failures and suggests that the only way to reach nuclear disarmament in a long way through step-by-step process that would also lead to reaching higher level of world peace and stability. However, even the idea of the world without nuclear weapons has its drawbacks as the dissertation tries to show. Especially with respect to change in the US administration in the early 2009 and its approach to nuclear disarmament, there also still remain many unanswered questions that are left for further research.