Integration of foreign students in the Czech public higher education: difficulties and opportunities
Integrace zahraničních studentů na českých veřejných vysokých školách: úskalí a možnosti
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125384Identifiers
Study Information System: 223173
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
High, Radka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 1. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Good
Keywords (Czech)
zahraniční studenti, stresové faktory, integrace, veřejné vysoké školyKeywords (English)
foreign students, stress factors, integration, public higher educationHlavním tématem diplomové práce je analýza stresových faktorů, se kterými setkávají zahraniční studenti při jejich integraci do České republiky. Všichni respondenti jsou původem ze států Východní Evropy: například Rusko, Ukrajina, Bělorusko. Výzkumný soubor zahrnuje dvě skupiny studentů: - studenti, kteří jsou v ČR méně než jeden rok - studenti, kteří jsou v ČR více než 1 rok Jednou z hlavních metod výzkumu je polostrukturovaný rozhovor s osmi respondenty. Pro měření míry akulturačního stresu byl použit dotazník The Perceived Stress Scale (PSS), který vyplnilo 36 studentů. Mezi dvěma skupinami studentů se objevily rozdíly v míře integrace do české společnosti a znalosti českého jazyka. Výzkum také prokázal vysokou míru souvislosti mezi délkou pobytu v České republice a úrovní akulturačního stresu. KLÍČOVÁ SLOVA zahraniční studenti, stresové faktory, integrace, veřejné vysoké školy
The central theme of this diploma thesis is to analyze key stress factors, which foreign background students meet during their integration in the Czech Republic. All respondents are recruited from the Eastern European countries, for instance, Russia, Ukraine, Belarus. Two main groups include: - students who are in the Czech Republic less than one year - students who are in the Czech Republic for more than one year The primary research method was using a semi-structured interview with eight respondents. For measuring acculturative stress level was used the Perceived Stress Scale (PSS), which was filled in by 36 students. There were found differences in the adjustment level and language competence among two groups of students. This research has also confirmed the relationship between the length of stay in the Czech Republic a level of acculturative stress. KEYWORDS foreign students, stress factors, integration, public higher education