Zobrazit minimální záznam

Relation between individual and society in Jiří Weil's novels Moskva-hranice and Dřevěná lžíce
dc.contributor.advisorVojtěch, Daniel
dc.creatorCepník, Jakub
dc.date.accessioned2021-05-22T10:00:10Z
dc.date.available2021-05-22T10:00:10Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/125355
dc.description.abstractTématem práce je vztah jedince a společnosti ve dvojici románů Jiřího Weila ze třicátých let - Moskva-hranice a Dřevěná lžíce. Tento vztah je zkoumán jednak na pozadí soudobých proudů marxistické estetiky, jednak vlastním rozborem obou knih. Práce se skládá z teoretické části, interpretační částí a typologie románových postav. Výchozí interpretační tezí je výzva Růženy Grebeníčkové, aby byly Weilovy romány čteny nikoliv jako svědectví o historické realitě v SSSR, ale především jako svébytná literární díla. V teoretické části jsou představeny dvě literární koncepce, jejichž vliv je ve Weilových románech patrný: umělecké pojetí sovětské avantgardní skupiny LEF a socialistický realismus Bedřicha Václavka. Práce shrnuje programové teze obou těchto proudů, zkoumá jejich implikace pro vztah jedince a společnosti. Pozornost je věnována rozdílnému pojetí skutečnosti v obou koncepcích: lefovské pojetí klade důraz spíše na přítomnost, socialistický realismus spíše na budoucnost. V interpretační části je proveden strukturní a naratologický rozbor obou románů. Ukazuje se přitom, že v různých vrstvách románů se hojně uplatňuje princip juxtapozice. Interpretace dále zkoumá vztah jedince a společnosti s důrazem na pojmovou opozici společenská funkce - lidskost. Variantou takového vztahu je i komunismus, chápaný v...cs_CZ
dc.description.abstractThe topic of the thesis is the relationship between the individual and society in two novels written by Jiří Weil in 1930's - Moskva-hranice and Dřevěná lžíce. This relationship is observed in the context of the Marxist aesthetics of that time and also through literary analysis of both novels. The thesis consists of a theoretical part, an interpretative part and typology of the characters. The primary proposition is an appeal of Růžena Grebeníčková to read the novels not as a testimony of the historical reality in USSR, but as distinctive literary works. In the theoretical part, two conceptions of literature are introduced, the influence of which is evident in Weil's novels: the artistic conception of Soviet avant-garde group LEF, and the socialist realism of Bedřich Václavek. The thesis summarizes the artistic programme of both conceptions, examining their notion of the relationship between the individual and the society. Extra focus is given to to a different concepts of reality in both conceptions. While the LEF emphasizes the present, socialist realism gives more weight to the future. The interpretative part presents a structural and a naratologic analysis. It turns out that juxtaposition is frequently used in various layers of the novels. The interpretation also observes the relationship...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectJiří Weil|Moskva-hranice|Dřevěná lžíce|Novyj LEF|Bedřich Václavek|György Lukács|Růžena Grebeníčková|USSR|literature of fact|socialist realism|communism|formalism|community|totality|individuum|realityen_US
dc.subjectJiří Weil|Moskva-hranice|Dřevěná lžíce|Novyj LEF|Bedřich Václavek|György Lukács|Růžena Grebeníčková|SSSR|literatura faktu|socialistický realismus|komunismus|formalismus|společenství|totalita|individuum|skutečnostcs_CZ
dc.titleVztah jedince a společnosti v románech Jiřího Weila Moskva-hranice a Dřevěná lžícecs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-02-08
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId224168
dc.title.translatedRelation between individual and society in Jiří Weil's novels Moskva-hranice and Dřevěná lžíceen_US
dc.contributor.refereeŠpirit, Michael
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language and Literature - Philosophyen_US
thesis.degree.disciplineČeský jazyk a literatura - Filozofiecs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní vědycs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literatureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk a literatura - Filozofiecs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language and Literature - Philosophyen_US
uk.degree-program.csHumanitní vědycs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTématem práce je vztah jedince a společnosti ve dvojici románů Jiřího Weila ze třicátých let - Moskva-hranice a Dřevěná lžíce. Tento vztah je zkoumán jednak na pozadí soudobých proudů marxistické estetiky, jednak vlastním rozborem obou knih. Práce se skládá z teoretické části, interpretační částí a typologie románových postav. Výchozí interpretační tezí je výzva Růženy Grebeníčkové, aby byly Weilovy romány čteny nikoliv jako svědectví o historické realitě v SSSR, ale především jako svébytná literární díla. V teoretické části jsou představeny dvě literární koncepce, jejichž vliv je ve Weilových románech patrný: umělecké pojetí sovětské avantgardní skupiny LEF a socialistický realismus Bedřicha Václavka. Práce shrnuje programové teze obou těchto proudů, zkoumá jejich implikace pro vztah jedince a společnosti. Pozornost je věnována rozdílnému pojetí skutečnosti v obou koncepcích: lefovské pojetí klade důraz spíše na přítomnost, socialistický realismus spíše na budoucnost. V interpretační části je proveden strukturní a naratologický rozbor obou románů. Ukazuje se přitom, že v různých vrstvách románů se hojně uplatňuje princip juxtapozice. Interpretace dále zkoumá vztah jedince a společnosti s důrazem na pojmovou opozici společenská funkce - lidskost. Variantou takového vztahu je i komunismus, chápaný v...cs_CZ
uk.abstract.enThe topic of the thesis is the relationship between the individual and society in two novels written by Jiří Weil in 1930's - Moskva-hranice and Dřevěná lžíce. This relationship is observed in the context of the Marxist aesthetics of that time and also through literary analysis of both novels. The thesis consists of a theoretical part, an interpretative part and typology of the characters. The primary proposition is an appeal of Růžena Grebeníčková to read the novels not as a testimony of the historical reality in USSR, but as distinctive literary works. In the theoretical part, two conceptions of literature are introduced, the influence of which is evident in Weil's novels: the artistic conception of Soviet avant-garde group LEF, and the socialist realism of Bedřich Václavek. The thesis summarizes the artistic programme of both conceptions, examining their notion of the relationship between the individual and the society. Extra focus is given to to a different concepts of reality in both conceptions. While the LEF emphasizes the present, socialist realism gives more weight to the future. The interpretative part presents a structural and a naratologic analysis. It turns out that juxtaposition is frequently used in various layers of the novels. The interpretation also observes the relationship...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV