Creaky voice in commercials: a study of functions of vocal fry in audio-visual presentation of a brand.
Třepená fonace v reklamách: studie funkcí třepené fonace v audiovizuální prezentaci značky.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125350Identifikátory
SIS: 200499
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Luef, Eva Maria
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglický jazyk
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglického jazyka a didaktiky
Datum obhajoby
26. 1. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
třepená fonace|chraptivá fonace|laryngealizace|komunikativní funkce|F0|HNR|H1-H2|antimodusKlíčová slova (anglicky)
creaky voice|vocal fry|laryngealization|communicative functions|F0|HNR|H1-H2|antimode1 Abstrakt Tato diplomová práce se zabývá výzkumem třepené fonace a komunikativních funkcí v audiovizuální prezentaci značky. Práce analyzuje devatenáct videí, které byly součástí kampaně Sign On z roku 2009, kterou vytvořila organizace Greenpeace. Hlavním cílem této práce je změřit míru třepené fonace v komunikativních funkcích. Komunikativní funkce, které jsou předmětem výzkumu v této práci jsou založené na modelu Romana Jakobsona (1960) a tato práce zároveň předkládá některé nové funkce jako možné rozšíření tohoto modelu. Jeden z předpokladů této práce byl, že u funkcí, které vykazují větší míru emocionálního náboje bude vyšší míra třepené fonace ve srovnání s ostatními funkcemi. Tento předpoklad se částečně naplnil. Dalším předpokladem bylo, že řazení funkcí podle míry třepené fonace bude stejné napříč různými skupinami mluvčích. Tento předpoklad naplněn nebyl a práce se zamýšlí, jaká jsou možná vysvětlení pro tato zjištění. Na závěr je třeba říci, že se práce zabývá možnostmi a limity, se kterými se v současné době potýkáme při užití akustických metod pro detekci třepené fonace. Klíčová slova: třepená fonace, chraptivá fonace, laryngealizace, komunikativní funkce, F0, HNR, H1-H2, antimodus
1 Abstract The present thesis is concerned with the study of creaky voice and its communicative functions in audio-visual presentation of a brand. This study analyzes nineteen videos that were part of the Sign On campaign produced by Greenpeace in 2009. The main purpose of this thesis is to measure the level of creaky voice in communicative functions. The communicative functions presented in this study are based on the model of Roman Jakobson (1960) and some new functions are proposed as addition to the model. One of the predictions of this thesis is that functions that are emotionally loaded will be comparatively more creaky and this prediction is partially met. Secondly, it was expected to see the same order of the communicative functions based on their level of creakiness among different groups of speakers. This expectation was not met and the possible reasons for the findings are discussed. This thesis uses only acoustic measurements for the comparison of the communicative functions based on their levels of creaky voice. Finally, this thesis discusses the possibilities and current limitations of acoustic methods used for detection of creaky phonation. Keywords: creaky voice, vocal fry, laryngealization, communicative functions, F0, HNR, H1-H2, antimode
