Vztah neverbální a verbální komunikace v projevech lektorů češtiny jako cizího jazyka
Relationship between nonverbal and verbal communication in communication of teachers of Czech as a foreign language
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/124992Identifiers
Study Information System: 220503
Collections
- Kvalifikační práce [19510]
Author
Advisor
Referee
Šormová, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech as a Foreign Language - Teacher Training for Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
27. 1. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
čeština jako cizí jazyk|neverbální komunikace|verbální komunikace
Keywords (English)
Czech as a foreign language|nonverbal communication|verbal communication
Diplomová práce se zabývá vztahem verbální a neverbální komunikace v projevech lektorů češtiny jako cizího jazyka, a to s důrazem na prostředky neverbální, především gesta a mimiku. Analýza se zaměřuje na to, jakými verbálními a neverbálními prostředky lektoři naplňují vybrané komunikační/pedagogické záměry a realizují aktivity, jako je výklad látky, procvičování, dávání pokynů studentům či poskytování zpětné vazby, a jaký je v daných komunikačních situacích mezi různými typy prostředků vztah. Základním materiálem analýzy jsou videonahrávky projevu lektorů při výuce češtiny jako cizího jazyka pro dospělé získané v průběhu praxí studentů oboru Učitelství češtiny jako cizího jazyka. Výsledky analýzy potvrdily, že lektoři ve vybraných nahrávkách užívají zejména deiktická (ukazovací), ilustrační a také symbolická gesta. Klíčová slova: čeština jako cizí jazyk, neverbální komunikace, verbální komunikace
76 Abstract The thesis deals with the relationship between verbal and nonverbal communication in the speeches of Czech as a foreign language teachers, with an emphasis on nonverbal means, especially gestures and facial expressions. The analysis focuses on the verbal and nonverbal means by which teachers fulfill selected communication/pedagogical intentions and implement activities such as interpreting the material, practicing, instructing students or providing feedback, and the relationship between different types of means in different communication situations. The basic material of the analysis are video recordings of the teachers' speech in the teaching of Czech as a foreign language for adults obtained during the internships of students in the field of Teaching Czech as a Foreign Language. The results of the analysis confirmed that the teachers use deictic, illustrative and also symbolic gestures in selected recordings. Key words: Czech as a foreign language, nonverbal communication, verbal communication