Komiksy a možnosti jejich využití ve vzdělávání dětí v knihovnách
Comics and their use in the education of children in libraries
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/124976Identifiers
Study Information System: 202543
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Wančová, Nina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information and Library Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
27. 1. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
komiks|knihovny|dětští čtenáři|vzdělávání|knihovnické besedy|čtenářská gramotnostKeywords (English)
comics|libraries|child readers|education|library activities|reading literacyTato diplomová práce se zabývá komiksy a možnostmi využití komiksů při vzdělávacích aktivitách knihoven. V úvodní části je blíže popisována související terminologie a charakteristika komiksu. Nastíněn je i jeho historický vývoj. Následuje oblast zaměřující se na čtenářství komiksů a potenciál, který mohou komiksy knihovně, která s nimi pracuje, přinést. Uvedeny jsou některé příklady z praxe a s nimi související doporučení. V praktické části je popsán průběh konkrétní besedy doplněný o rozhovor s Klárou Smolíkovou, která se dlouhodobě věnuje vzdělávacím aktivitám za využití komiksů. Následuje rozbor polostrukturovaných rozhovorů s jednotlivými účastníky komiksové besedy. Cílem bylo zmapovat vztah respondentů ke čtení knih a komiksů, zkušenosti s využíváním knihoven a postoj k absolvované besedě.
Topic deals with comics and the possibilities of using comics in the educational activities of libraries. The introductory part describes the related terminology and characteristics of the comics. Its historical development is also outlined. The following chapter focuses on reading comics and the potential that comics can bring to the library that works with them. Some practical examples and related recommendations are given. The practical part describes one specific comics course, supplemented by an interview with Klára Smolíková, who practises educational activities using comics for a long time. The following is an analysis of semi- structured interviews with individual participants of the comics courses, in order to map the relationship of respondents to reading books and comics, experiences with the use of libraries and attitudes to the course.