Komiksy a možnosti jejich využití ve vzdělávání dětí v knihovnách
Comics and their use in the education of children in libraries
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/124976Identifikátory
SIS: 202543
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Wančová, Nina
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Informační studia a knihovnictví
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií a knihovnictví
Datum obhajoby
27. 1. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
komiks|knihovny|dětští čtenáři|vzdělávání|knihovnické besedy|čtenářská gramotnostKlíčová slova (anglicky)
comics|libraries|child readers|education|library activities|reading literacyTato diplomová práce se zabývá komiksy a možnostmi využití komiksů při vzdělávacích aktivitách knihoven. V úvodní části je blíže popisována související terminologie a charakteristika komiksu. Nastíněn je i jeho historický vývoj. Následuje oblast zaměřující se na čtenářství komiksů a potenciál, který mohou komiksy knihovně, která s nimi pracuje, přinést. Uvedeny jsou některé příklady z praxe a s nimi související doporučení. V praktické části je popsán průběh konkrétní besedy doplněný o rozhovor s Klárou Smolíkovou, která se dlouhodobě věnuje vzdělávacím aktivitám za využití komiksů. Následuje rozbor polostrukturovaných rozhovorů s jednotlivými účastníky komiksové besedy. Cílem bylo zmapovat vztah respondentů ke čtení knih a komiksů, zkušenosti s využíváním knihoven a postoj k absolvované besedě.
Topic deals with comics and the possibilities of using comics in the educational activities of libraries. The introductory part describes the related terminology and characteristics of the comics. Its historical development is also outlined. The following chapter focuses on reading comics and the potential that comics can bring to the library that works with them. Some practical examples and related recommendations are given. The practical part describes one specific comics course, supplemented by an interview with Klára Smolíková, who practises educational activities using comics for a long time. The following is an analysis of semi- structured interviews with individual participants of the comics courses, in order to map the relationship of respondents to reading books and comics, experiences with the use of libraries and attitudes to the course.
