Specifické poruchy učení u dětí se sluchovým postižením
Learning Disabilities in Hearing-impaired Children
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/124943Identifikátory
SIS: 221869
Kolekce
- Kvalifikační práce [22831]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hudáková, Andrea
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Čeština v komunikaci neslyšících
Katedra / ústav / klinika
Ústav jazyků a komunikace neslyšících
Datum obhajoby
2. 2. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
dyslexie|dysgrafie|dysortografie|neslyšící|sluchová vada|specifické poruchy učeníKlíčová slova (anglicky)
dyslexia|dysgraphia|dysorthographia|deaf|hearing impairment|learning disabilities(česky): Bakalářská práce pojednává o specifických poruchách učení u dětí se sluchovým postižením, tedy neslyšících i nedoslýchavých. Cílem práce je popsat současný stav bádání v oblasti specifických poruch učení u sluchově postižených a zmapovat současný přístup k těmto dětem ve speciálně pedagogických centrech v České republice. Pro zmapování práce se sluchově postiženými dětmi se specifickými poruchami učení jsou využity informace získané prostřednictvím výzkumu provedeného formou rozhovorů s pracovníky Speciálně pedagogických center. Z analýzy rozhovorů vyplynulo, že postupy práce s touto populací nejsou v České republice příliš propracované a jednotné. Metody diagnostiky a přístupy ke vzdělávání neslyšících a nedoslýchavých dětí se specifickými poruchami učení jsou do velké míry závislé na jednotlivých zařízeních. Klíčová slova (česky): neslyšící, nedoslýchaví, sluchově postižení, specifické poruchy učení, diagnostika, dítě se sluchovým postižením, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, speciálně pedagogické centrum
(anglicky): The bachelor thesis discusses a topic of specific learning disabilities in hearing-impaired children, therefore deaf and hard of hearing children. The aim of the paper is to describe the current state of research in the area of specific learning disabilities in hearing-impaired and to map the current approach to these children in special education centres in Czech Republic. For mapping of the current work with hearing-impaired children with specific learning disabilities the results of a research are used. The research was carried out through interviews with several special education centres' employees. The analysis of the interviews showed that work procedures used with this population in Czech Republic are not very elaborate and unified. Diagnostic methods and approaches to education of deaf and hard of hearing children with specific learning disabilities are largely dependent on individual centers. Klíčová slova (anglicky): deaf, hard of hearing, hearing-impaired, specific learning disabilities, diagnostics, hearing-impaired child, dyslexia, dysgraphia, dysortographia, special education centre