Praktická elektroakustika ve výuce fyziky
Practical Electroacoustics in Physics Education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/124653Identifiers
Study Information System: 221754
Collections
- Kvalifikační práce [11322]
Author
Advisor
Referee
Dvořák, Leoš
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Training Teachers of Physics - Training Teachers of Mathematics
Department
Department of Physics Education
Date of defense
4. 2. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
elektroakustické měniče|reproduktor|sluchátka|impedance|účiníkKeywords (English)
electroacoustic transducers|speaker|headphones|impedance|power factorv českém jazyce Předkládaná práce se zabývá elektroakustickými měniči ve výuce fyziky. Její první část obsahuje přehled studijních materiálů, učebnic fyziky a výběr z odborné literatury, ve kte- rých je toto téma obsaženo. Těžištěm práce jsou tři experimentální aktivity využívající elektroakustické měniče, které lze uplatnit při domácích či laboratorních pracích studentů nebo v zájmových kroužcích. První z nich je aktivita zkoumající princip činnosti běžných sluchátek do uší. Druhá aktivita obsahuje návod na výrobu jednoduchého telefonu a třetí, nejrozsáhlejší aktivita se zabývá měřením elektrických vlastností různých elektroakustic- kých měničů a zjištěné výsledky jsou dále využity k podrobnější diskuzi jejich principů činnosti. Poslední část práce popisuje využití a ověření jedné z těchto navržených aktivit v praxi.
v anglickém jazyce The subject of the presented work is (the usage of) electroacoustic transducers in physics teaching. Its first part contains an overview of study materials, physics textbooks and a selection of academic studies dealing with the aforementioned topic. The central part of the thesis consists of three experimental activities in which electroacoustic transducers are employed. These activities may be adopted for home or laboratory work of students or in hobby groups. The first activity aims at exploring the principle of operation of or- dinary headphones. The second activity contains instructions for making a simple phone. The third, most extensive activity, focuses on the measurement of electrical properties of various electroacoustic transducers. The results are further used for a more detailed discussion of their operating principles. In the final part of the thesis, the usage and verification of one of these proposed activities in practice are discussed.