Inkluze žáka s cystickou fibrózou v tělesné výchově
Inclusion of pupil with cystic fibrosis in physical education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/124423Identifiers
Study Information System: 212604
Collections
- Kvalifikační práce [8927]
Author
Advisor
Referee
Majorová, Simona
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Applied Physical Education and Sport for Persons with Special Needs
Department
Information is unavailable
Date of defense
26. 1. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
cystická fibróza, integrace, společné vzdělávání, pohybové aktivity, základní školaKeywords (English)
cystic fibrosis, integration, joint education, primary school, physical activitiesNázev: Inkluze žáka s cystickou fibrózou v tělesné výchově Cíle: Cílem této práce bylo poukázat prostřednictvím kasuistiky na možnosti inkluze žáka s cystickou fibrózou do tělesné výchovy a současně zkoumat vliv aplikovaných pohybových aktivit na jeho fyzické schopnosti. Metody: Vzhledem k jedinečnosti onemocnění byla pro práci zvolena metoda případové studie u žákyně ve věku 12 let s CF. Mezi metody sběru dat byly zařazeny rozhovory s matkou probanda, učitelkou a asistentkou pedagoga, dotazníky, pozorování a testování motoriky pomocí testové baterie MABC-2. Součástí výzkumu byla také práce s dívkou v hodinách tělesné výchovy. Výsledky: Zjistili jsme, že inkluze žáka s CF je možná, ale je třeba mít připravené alternativní postupy a modifikace pohybových aktivit tak, aby nedošlo k poškození zdraví jedince. V hodinách TV se také osvědčil individuální přístup k žákovi. Z výzkumného šetření vyplývá, že pohybové aktivity v rámci TV mají pozitivní vliv na některé motorické dovednosti u jedince s CF. Klíčová slova: integrace, cystická fibróza, společné vzdělávání, základní škola, pohybové aktivity
Title: Inclusion of a pupil with cystic fibrosis in physical education Objectives: The aim of this thesis was to point out through case studies the possibilities of inclusion of a pupil with cystic fibrosis in physical education and to investigate the influence of physical applied activities on pupil's physical abilities. Part of the research was also working with a girl in physical education classes. Methods: Due to the uniqueness of the disease, was chosen for this thesis the method of a case study of schoolgirl aged 12 with CF. Methods of data collection included interviews with pupil's mother, teacher and teaching assistant, questionnaires, observations and MABC-2 test set. Results: We found out, that the inclusion of a pupil with CF is possible, but it is necessary to have prepared alternative methods and modification of physical activities in order not to damage the health of the individual. The individual approach to the student in class also proved to be effective. The research shows that physical activities as a part of physical education have a positive effect on some motor skills of a pupil with CF. Keywords: integration, cystic fibrosis, joint education, primary school, physical activities