Bernard Williams: Odstranění otrocké morálky
Bernard Williams: Removal of Slave Morality
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/124198Identifiers
Study Information System: 218139
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Hill, James
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Philosophy
Department
Institute of Philosophy and Religious Studies
Date of defense
19. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Bernard Williams|etika|morálka|jednání|důvody|povinnostKeywords (English)
Bernard Williams|ethics|morality|agency|reasons|obligationBernard Williams často čelí kritice, že sice provádí přesvědčivou dekonstrukci etických systému, avšak v jeho myšlení není přítomna žádná alternativa. Na podobné stížnosti odpovídá, že odstraněním etických teorií uvolnil místo, které má zůstat prázdné. Práce se bude tázat po ospravedlnění jeho teze pod prizmatem přístupu "instituce morálky", který, jak ho chápe Williams, dominuje etickému diskurzu anglosaské tradice v posledních dekádách a je ze své podstaty chybný. Úvodem představím kontext, ve kterém Williams traktuje změnu přístupu k etice. Dále provedu vhled do problematiky lidského jednání v termínech vnitřních a vnějších důvodů. Následovat bude srovnání morální povinnosti s konceptem praktické nutnosti a popis pojmu morálního štěstí. Tyto kroky budou základem pro předvedení, v čem jsou etické teorie instituce morálky deficitní a jaký je statut morálních důvodů. Implikací nedostatků etických teorií je přehodnocení povahy etiky jako disciplíny s jistými pozitivními důsledky, které budou v závěru naznačeny v podobě tří hypotéz.
Bernard Williams often faces critique that although he does persuasive deconstruction of ethical systems, there is no alternative to them in his work. He responds to those objections claiming that by removing ethical theories he made room which should stay empty. The question of my paper is whether his thesis is justifiable considering the approach of the Institution of Morality, which dominates ethical discourse in anglophone philosophy for the last decades and is according to Williams fundamentally wrong. I will start with the introduction to the context in which Williams makes a change of approach to ethics. Afterward, I will analyze human agency in terms of internal and external reasons. Then, I will compare the concepts of moral obligation and practical necessity, moreover, I will describe the notion of moral luck. Those points are roots for introducing the deficiency of the Institution of Morality and exploring the status of moral reasons. The implication of this deficiency is a reassessment of ethics as a discipline. This reassessment leads to some positive consequences, which will be alluded at the end of my paper by three hypotheses.