Využití příběhu propojeného s fyzikálními pokusy ve výuce na základní škole
The use of a story connected with physical experiments in teaching at elementary school
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/123667Identifiers
Study Information System: 219313
Collections
- Kvalifikační práce [11325]
Author
Advisor
Referee
Snětinová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Physics Directed Towards Education
Department
Department of Physics Education
Date of defense
2. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
experimenty, základní škola, fyzika, příběhKeywords (English)
experiments, elementary school, physics, storyTato bakalářská práce má za cíl vytvořit metodický materiál pro pedagogy a pedagožky vyučující na prvním stupni základních škol přírodní vědy. Práce obsahuje rešerši materiálů týkajících se fyzikálních experimentů pro žáky základních škol. Hlavní částí práce je pohádkový příběh, jehož součástí je pět experimentů, na jejichž provedení se děti podílí. Ke každému pokusu je vytvořen metodický list pro učitele, obsahující návod k experimentu doplněný o praktické poznámky a pracovní list skládající se z různorodých úloh, který může sloužit k prohloubení a rozšíření znalostí získaných při pokusu ve škole. Nedílnou součástí práce je popis průběhu realizace vytvořeného metodického programu a dětská zpětná vazba.
The goal of this bachelor thesis is creating a methodological material for primary school science educationalists. The thesis contains a research on materials about physics experiments for primary school pupils. The main part of the thesis is a story including five experiments for the children to partake in. There is a methodological sheet for the teachers for each experiment enriched with instructions and practical comments and worksheets consisting of diverse exercises to deepen and broaden the knowledge gained during the experiment performed in school. An integral part of the thesis is also a description of the testing of the story and feedback from the children.