Testová úzkost v kontextu maturitní zkoušky
Test anxiety in perspective of the graduation exam
rigorous thesis (RECOGNIZED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/123516Identifiers
Study Information System: 230262
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 10. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
úzkost, testová úzkost, stres, maturitní zkouška, školní úspěšnostKeywords (English)
Anxiety, Test anxiety, Stress, Graduation exam, Academic performanceTato práce se zabývá problematikou testové úzkosti u žáků středních škol v ČR v kontextu maturitní zkoušky a jejím vlivem na celkovou školní úspěšnost u této zkoušky. Jsou zde prezentovány výsledky výzkumu realizovaného ve školním roce 2017/2018 na vzorku 439 žáků šesti pražských středních škol. Cílem studie bylo ověřit model testové úzkosti založený na Lazarově transakčním modelu stresu, Ellisově kognitivním modelu A-B-C a na dílčích navazujících modelech dalších autorů (např. Hodapp či Rost). Teoretický model užitý v rámci tohoto výzkumu tedy přistupuje k testové úzkosti jako k formě stresové reakce sestávající ze tří postupných kroků, kterými jsou: (A) spouštěč ve formě testové situace; (B) kognitivní hodnocení a (C) emoční a behaviorální dopady, jejichž součástí je školní (ne)úspěšnost. Kroky B a C se nadále skládají z dílčích komponent a výstupů. Kvantitativní data, která byla sebrána za využití široké testové baterie osmi sebeposuzujících dotazníků, anamnestického dotazníku a objektivních výsledků maturitní zkoušky umožnila hlubší statistické zpracování. Za využití Spearmanova korelačního koeficientu, faktorové analýzy a vícenásobné lineární regresní analýzy se podařilo snížit celkový počet položek původního teoretického modelu, a zároveň mezi těmito položkami odhalit vzájemné vazby a ověřit...
The subject of this thesis is test anxiety in Czech secondary school students in perspective of the graduation exam and its influence over their overall academic performance in this exam. Results of a study conducted in the academic year 2017/2018 among 439 graduating secondary school students in six secondary schools in Prague is presented The aim of the study was to verify a test anxiety model based on Lazarus's transactional model of stress, Ellis's cognitive A-B-C model and other subsequent models of different authors (e.g. Hodapp and Rost). The model used in this study thus approaches test anxiety as a form of a stress reaction that consists of three successive steps: (A) activating event in the form of a test situation, (B) cognitive appraisal, and (C) emotional and behavioral consequences part of which is the academic performance. Both steps B and C further consist of a variety of unique components and outcomes. Quantitative data collected with the utilization of an extensive test battery of eight self- evaluating tests, an anamnestic questionnaire and exam results allowed for a further statistical elaboration. Multiple linear regression, Spearman correlation and factor analysis were utilized to reduce total number of variables of the original theoretical model so that it would better and...