Show simple item record

Test anxiety in perspective of the graduation exam
dc.creatorSlavík, Radovan
dc.date.accessioned2021-05-20T13:42:34Z
dc.date.available2021-05-20T13:42:34Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/123516
dc.description.abstractTato práce se zabývá problematikou testové úzkosti u žáků středních škol v ČR v kontextu maturitní zkoušky a jejím vlivem na celkovou školní úspěšnost u této zkoušky. Jsou zde prezentovány výsledky výzkumu realizovaného ve školním roce 2017/2018 na vzorku 439 žáků šesti pražských středních škol. Cílem studie bylo ověřit model testové úzkosti založený na Lazarově transakčním modelu stresu, Ellisově kognitivním modelu A-B-C a na dílčích navazujících modelech dalších autorů (např. Hodapp či Rost). Teoretický model užitý v rámci tohoto výzkumu tedy přistupuje k testové úzkosti jako k formě stresové reakce sestávající ze tří postupných kroků, kterými jsou: (A) spouštěč ve formě testové situace; (B) kognitivní hodnocení a (C) emoční a behaviorální dopady, jejichž součástí je školní (ne)úspěšnost. Kroky B a C se nadále skládají z dílčích komponent a výstupů. Kvantitativní data, která byla sebrána za využití široké testové baterie osmi sebeposuzujících dotazníků, anamnestického dotazníku a objektivních výsledků maturitní zkoušky umožnila hlubší statistické zpracování. Za využití Spearmanova korelačního koeficientu, faktorové analýzy a vícenásobné lineární regresní analýzy se podařilo snížit celkový počet položek původního teoretického modelu, a zároveň mezi těmito položkami odhalit vzájemné vazby a ověřit...cs_CZ
dc.description.abstractThe subject of this thesis is test anxiety in Czech secondary school students in perspective of the graduation exam and its influence over their overall academic performance in this exam. Results of a study conducted in the academic year 2017/2018 among 439 graduating secondary school students in six secondary schools in Prague is presented The aim of the study was to verify a test anxiety model based on Lazarus's transactional model of stress, Ellis's cognitive A-B-C model and other subsequent models of different authors (e.g. Hodapp and Rost). The model used in this study thus approaches test anxiety as a form of a stress reaction that consists of three successive steps: (A) activating event in the form of a test situation, (B) cognitive appraisal, and (C) emotional and behavioral consequences part of which is the academic performance. Both steps B and C further consist of a variety of unique components and outcomes. Quantitative data collected with the utilization of an extensive test battery of eight self- evaluating tests, an anamnestic questionnaire and exam results allowed for a further statistical elaboration. Multiple linear regression, Spearman correlation and factor analysis were utilized to reduce total number of variables of the original theoretical model so that it would better and...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectAnxietyen_US
dc.subjectTest anxietyen_US
dc.subjectStressen_US
dc.subjectGraduation examen_US
dc.subjectAcademic performanceen_US
dc.subjectúzkostcs_CZ
dc.subjecttestová úzkostcs_CZ
dc.subjectstrescs_CZ
dc.subjectmaturitní zkouškacs_CZ
dc.subjectškolní úspěšnostcs_CZ
dc.titleTestová úzkost v kontextu maturitní zkouškycs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-10-18
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId230262
dc.title.translatedTest anxiety in perspective of the graduation examen_US
dc.identifier.aleph002391152
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csUznánocs_CZ
thesis.grade.enRecognizeden_US
uk.abstract.csTato práce se zabývá problematikou testové úzkosti u žáků středních škol v ČR v kontextu maturitní zkoušky a jejím vlivem na celkovou školní úspěšnost u této zkoušky. Jsou zde prezentovány výsledky výzkumu realizovaného ve školním roce 2017/2018 na vzorku 439 žáků šesti pražských středních škol. Cílem studie bylo ověřit model testové úzkosti založený na Lazarově transakčním modelu stresu, Ellisově kognitivním modelu A-B-C a na dílčích navazujících modelech dalších autorů (např. Hodapp či Rost). Teoretický model užitý v rámci tohoto výzkumu tedy přistupuje k testové úzkosti jako k formě stresové reakce sestávající ze tří postupných kroků, kterými jsou: (A) spouštěč ve formě testové situace; (B) kognitivní hodnocení a (C) emoční a behaviorální dopady, jejichž součástí je školní (ne)úspěšnost. Kroky B a C se nadále skládají z dílčích komponent a výstupů. Kvantitativní data, která byla sebrána za využití široké testové baterie osmi sebeposuzujících dotazníků, anamnestického dotazníku a objektivních výsledků maturitní zkoušky umožnila hlubší statistické zpracování. Za využití Spearmanova korelačního koeficientu, faktorové analýzy a vícenásobné lineární regresní analýzy se podařilo snížit celkový počet položek původního teoretického modelu, a zároveň mezi těmito položkami odhalit vzájemné vazby a ověřit...cs_CZ
uk.abstract.enThe subject of this thesis is test anxiety in Czech secondary school students in perspective of the graduation exam and its influence over their overall academic performance in this exam. Results of a study conducted in the academic year 2017/2018 among 439 graduating secondary school students in six secondary schools in Prague is presented The aim of the study was to verify a test anxiety model based on Lazarus's transactional model of stress, Ellis's cognitive A-B-C model and other subsequent models of different authors (e.g. Hodapp and Rost). The model used in this study thus approaches test anxiety as a form of a stress reaction that consists of three successive steps: (A) activating event in the form of a test situation, (B) cognitive appraisal, and (C) emotional and behavioral consequences part of which is the academic performance. Both steps B and C further consist of a variety of unique components and outcomes. Quantitative data collected with the utilization of an extensive test battery of eight self- evaluating tests, an anamnestic questionnaire and exam results allowed for a further statistical elaboration. Multiple linear regression, Spearman correlation and factor analysis were utilized to reduce total number of variables of the original theoretical model so that it would better and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.codeU
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusU


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV