Motiv skryté tváře v malířství
Theme of a hidden face in painting
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/123441Identifiers
Study Information System: 211275
Collections
- Kvalifikační práce [23980]
Author
Advisor
Referee
Mádl, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
8. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Antropomorfní krajina|Guiseppe Arcimboldo|anamorfóza|manýrismus|antropomorfismus|Europa regina|Matthias Merian|Leonardo da Vinci|Francois NiceronKeywords (English)
Antropomorphic landscape|Guiseppe Arcimboldo|anamorphoses|antropomorphism|manierism|Europa regina|Matthias Merian|Leonardo da Vinci|Francois NiceronPráce se zaměřuje na antropomorfní prvky v malířství převážně 16. a 17. století. Antropomorfismus v malířství byl založen na myšlenkách antických filosofů, kteří vnímali svět jako organismus podobný člověku, a na které navázali teoretikové a umělci v renesanci Nejzřetelněji se spojení člověka s přírodou projevuje v malbách antropomorfních krajin a map, z nichž nejrozšířenější byl typ Evropy jako korunované královny, který oslavoval habsburský rod podobně jako Arcimboldovy imperiální alegorie, s nimiž jsou porovnány. Dále se práce věnuje anamorfózám, a způsobu kreativního procesu, ve kterém jsou využívány struktury forem jako stimul imaginace V poslední části se práce zabývá analogickými jevy v čínském umění a naznačuje možné směřování dalšího badatelského výzkumu.
The thesis focuses on anthropomorphic elements in painting mainly of the 16th and 17th centuries. Anthropomorphism in painting was based on the ideas of ancient philosophers, who perceived the world as a human-like organism, and which were followed by theorists and artists in the Renaissance. The connection between man and nature is most evident in the paintings of anthropomorphic landscapes and maps. The most widespread type of anthropomorphic map was the map of Europe as the crowned queen, which celebrated the Habsburg dynasty similarly to Arcimboldo's imperial allegories with which they are compared. Furthermore, the work deals with anamorphoses and the method of the creative process in which the structures of forms are used as a stimulus to the imagination. In the last part, the thesis deals with analogous phenomena in Chinese art and indicates the possible direction of further research.