Pedagogická praxe a stres u začínajících učitelů základních škol
Pedagogical practice and stress in begining elementary school teacher
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/123242Identifiers
Study Information System: 202929
Collections
- Kvalifikační práce [19389]
Author
Advisor
Referee
Kolečková, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
4. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
začínající učitel|pedagogická praxe|stres
Keywords (English)
Beginning Teacher|Pedagogical Practice|Stress
I Abstrakt Bakalářská práce prozkoumává přínos pedagogické praxe pro začínající učitele základních škol v kontextu jimi prožívané míry stresu. Mapuje techniky vypořádání se s rozdíly oproti očekáváním, důsledky prvních plnohodnotných kontaktů s výkonem profese pedagoga a zaměřuje se také na klíčové faktory pomáhající snižovat, nebo naopak zvyšovat míru prožívaného stresu. Práce obsahuje návrh kvalitativního výzkumu, který by pomocí dotazníků zjišťoval, jak významnou roli hraje pedagogická praxe v procesu vyrovnávání se stresem u začínajícího učitele na základním stupni vzdělávání. Klíčová slova začínající učitel, pedagogická praxe, stres
I Abstract The main purpose of this bachelor thesis is to examine the benefits of pedagogical practice for beginning elementary school teachers in connection to experienced stress. It maps different techniques of dealing with reality over expectations and the outcomes of first involvement with the actual performance of a teacher. It determines key parts of the practice that can either help decrease or increase the amount of encountered stress. The thesis introduces a draft research of quantitative character that would detect the significance of pedagogical practice in this field using questionnaires. Keywords Beginning Teacher, Pedagogical Practice, Stress