Názvy hudebních nástrojů ve španělštině z pohledu diachronního a synchronního
Names of Musical Instruments in Spanish from a Synchronous and Diachronic Perspective
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/123231Identifiers
Study Information System: 221366
Collections
- Kvalifikační práce [19389]
Author
Advisor
Referee
Čermák, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Hispanian Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
8. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
hudební nástroje|španělština|diachronní pohled|synchronní pohled|výpůjčky|lexikologie|etymologie
Keywords (English)
musical instruments|Spanish|diachronic perspective|synchronic perspective|loans|lexicology|etymology
Tato práce se zabývá názvy hudebních nástrojů ve španělštině z pohledu diachronního a synchronního. Vzhledem k velkému počtu existujících hudebních nástrojů bude pro tento výzkum vymezeno lexikum na základě Sachs-Hornbostelovy klasifikace hudebních nástrojů a, až na malé výjimky, podle jejich zařazení do standardního evropského symfonického orchestru. V souvislosti s vývojem hudby na Pyrenejském poloostrově budou nastíněny hláskové změny ve španělském jazyce s příklady souvisejícími s hudební terminologií. Prostřednictvím etymologických slovníků a diachronních korpusů CDH a CORDE analyzuji, z jakých jazyků nejčastěji byly názvy hudebních nástrojů přejímány a pomocí synchronních korpusů CORPES XXI a CREA zjistím, která pojmenování upřednostňuje aktuální běžný jazyk. Klíčová slova: hudební nástroje, španělština, diachronní pohled, synchronní pohled, výpůjčky, lexikologie, etymologie
in English This thesis deals with names of the musical instrument in the Spanish language from a synchronic and diachronic perspective. Taking into consideration the great variety of all existing musical instruments, the specified lexicon for this work will be based on the Sachs-Hornbostel classification of musical instruments and, with a few exceptions, its occurrence in standard European form of the symphonic orchestra. I will present the phoneme changes, using the words from musical terminology, in connection with the historical evolution of the music on Iberian Peninsula. Using NDHE dictionary and diachronic corpus CDH and CORDE I will analyse the origin of the names and then the preferred usage in the actual language via corpus CORPES XXI and CREA. Key words: musical instruments, Spanish, diachronic perspective, synchronic perspective, word loans, lexicology, etymology