Čtení, psaní a mluvený projev u dítěte s netypickým vývojem osvojování jazyka
Reading, writing and speaking in a child with an atypical language development
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/123175Identifiers
Study Information System: 206882
Collections
- Kvalifikační práce [23980]
Author
Advisor
Referee
Homolková, Kamila
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
2. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
čtení|psaní|mluvený projev|dyslexie|vývojová dysfázie|mladší školní věkKeywords (English)
reading|writing|speaking|dyslexia|specific language impairment|younger school agePráce se zaměří na charakteristiku čtení, psaného projevu a mluveného projevu u dítěte mladšího školního věku, u něhož osvojování jazyka probíhá netypickým způsobem a s obtížemi (s podezřením na vývojovou dysfázii, popř. dyslexii). Analýza se soustředí především na oblasti, s nimiž má dítě potíže, a s oporou o odbornou literaturu se pokusí vysledovat jevy, které by mohly souviset s projevy vývojové dysfázie či dyslexie. Jádrem práce bude případová studie dítěte ve věku 8-9 let. Zkoumaným materiálem budou nahrávky projevů dítěte, nahrávky jeho hlasitého čtení a ukázky jeho písemného projevu. Využito bude také pozorování dítěte při doučování.
This thesis will be focused on the characteristics of reading, written language and spoken language of a younger school aged child, whose process of language acquisition is atypical and involves difficulties (with suspicion of specific language impairment or dyslexia). The analysis will beprimarily focused on areas, which the child has troubles with. Using supporting literature, this paperwill try to discover phenomena, which could be relatedto manifestations of specific language impairment or dyslexia. The core of the bachelor thesis will be a case study of the child at the age of 8 to 9. Recordings of speech of the child, recordings of her loud readings and demonstrations of her written language will be examined. Observations of the child during extra lessons will also be used.