Časová perspektiva a obavy z budoucnosti u žáků
Time perspective and fear about the future of pupils
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/123101Identifiers
Study Information System: 212582
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Škaloudová, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology with extension in Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
časová perspektiva, budoucnost, strach, obavy z budoucnosti, motivace, pedagogická psychologieKeywords (English)
time perspective, future, fear, fear about the future, motivation, pedagogical psychologyPráce se zabývá vztahem mezi časovou perspektivou a obavami u žáků druhého stupně základní školy. V teoretické části stručně představíme časovou perspektivu a různé teoretické pohledy na ni. Dále se seznámíme s teorií Zimbarda a Boyda z jejichž teorie časové perspektivy vycházíme především a využíváme i jejich diagnostický nástroj ke zkoumání časové perspektivy. Poté představíme strach, různá jeho pojetí a vymezíme ho vůči úzkosti a obavám. Následně se zaměříme na teorii J. A. Graye, kterou jsme si vybrali pro zkoumání strachu. V empirické části práce představíme náš výzkumný vzorek, jímž jsou žáci 8. a 9. třídy ZŠ. Naším cílem je u těchto žáků prozkoumat vztah mezi budoucností a strachem, a také chceme zmapovat konkrétní obavy, které se u nich ve vztahu k budoucnosti objevují. Ke zkoumání našeho cíle jsme využili kvantitativní i kvalitativní metody. Mezi kvantitativní patří švédská verze Zimbardova inventáře časové perspektivy (S-ZTPI) a dotazník BIS/BAS. Ke kvalitativním metodám patří otevřené otázky, jimiž chceme zmapovat konkrétní obavy u žáků, a poslouží nám k dokreslení výsledků z kvantitativních metod. Naše výsledky nastiňují, že mezi časovou perspektivou a aktivním či pasivním strachem nějaká spojitost je. Ovšem ne u všech dimenzí časové perspektivy existuje spojitost. Významný se nám...
The thesis deals with the relationship between the time perspective and the concerns of second grade elementary school students. In the theoretical part we briefly introduce the time perspective and various theoretical views on it. Furthermore, we will get acquainted with the theory of Zimbardo and Boyd, from whose theory of the time perspective we are based on and use their diagnostic tool to examine the time perspective. Then we will introduce fear, its various concepts and define it against anxiety and concerns. Subsequently, we will focus on the theory of J. A. Gray, which we have chosen to examine fear. In the empirical part of the thesis we will present our research sample, which are pupils of the 8th and 9th grade of elementary school. Our goal is to explore the relationship between the future and fear in these students, and we also want to chart the specific concerns they have, about the future. We used both quantitative and qualitative methods to examine our goal. Quantitative methods include the Swedish version of the Zimbardo Time Perspective Inventory (S-ZTPI) and the BIS / BAS questionnaire. Qualitative methods include open-ended questions, which we want to use to chart the specific concerns of the students and it will also help us to illustrate the results from the quantitative...