Společné aktivity rodičů a dětí v edukačních souvislostech
Common activities of parents and children in educational context
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122941Identifiers
Study Information System: 213827
Collections
- Kvalifikační práce [22606]
Author
Advisor
Referee
Mertin, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
14. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Důležití dospělí|dospívající|rodičovské styly výchovy|společné činnosti|volný časKeywords (English)
Significant others|adolescents|parenting styles|common activities|free timeHlavním cílem této diplomové práce je aktualizovat poznatky o společných činnostech rodičů a dospívajících v kontextu rodinné výchovy (Gillernová, 2009), které mohou posloužit současné poradenské praxi i rozšíření vědomostí o výchovných interakcích v rodině. Smyslem této studie je přispět k poznání účinků společně realizovaných zájmů rodičů s dospívajícími, zjistit za jakých podmínek a okolností se vyskytují. Teoretická část práce je tvořena třemi kapitolami. První kapitola se zabývá důležitými dospělými v období dospívání, druhá se zaměřuje na výchovu v rodině, zatímco třetí se zaobírá společnými činnostmi rodičů a dětí ve volném čase. Ve výzkumné části jsou představeny výsledky kvantitativního výzkumu, doplněny o polostrukturované rozhovory s několika žáky. U dospívajících bylo zjišťováno, jakým aktivitám se ve svém volném čase věnují, s kým je vykonávají a to jak se liší faktická realizace od jejich přání. Také byly prozkoumány současné rodičovské styly výchovy podle modelu devíti polí. V závěru práce jsou diskutovány výsledky výzkumné části a shrnuty poznatky výzkumného šetření. Klíčová slova Důležití dospělí, dospívající, rodičovské styly výchovy, společné činnosti, volný čas
The main goal of this disertation is to update knowledge about common activities of parents and adolescents in the context of family education (Gillern, 2009), which could help current counseling practices and expansion of knowledge about educational interactions in the family. The purpose of this study is to contribute to the knowledge of the effects of common realized interests of parents and adolescents, and to find out under what conditions and circumstances they occur. The theoretical part of this thesis consists of three chapters. First chapter deals with important adults during adolescence, the second chapter focuses on family upbringing while the third chapter deals with common activities during free time. The research part presents the results of quantitative research, supplemented by semi- structured interviews with several students. Adolescents were asked what activities they do in their free time, with whom they perform them, and how the actual implementation differs from their wishes. Current parenting styles according to the nine-field model were also examined. At the end of the work, the results of the research part are discussed and the findings of the research survey are summarized. Keywords Significant others, adolescents, parenting styles, common activities, free time