dc.contributor.advisor | Roraback, Erik Sherman | |
dc.creator | Kulbashna, Darya | |
dc.date.accessioned | 2020-11-02T11:07:20Z | |
dc.date.available | 2020-11-02T11:07:20Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/122921 | |
dc.description.abstract | The thesis departs from the undetermined relation between René Daumal's unfinished novel Mount Analogue: A Novel of Symbolically Authentic Non-Euclidean Adventures in Mountain Climbing (1952) and its alleged adaptation, Alejandro Jodorowsky's 1973 film The Holy Mountain. The thesis discusses the two works from the perspective of Lacanian psychoanalysis, specifically, through the lens of the so-called Borromean knot that represents the three functions of the psyche: the Real, the Symbolic, and the Imaginary. The structure of the thesis supposes the following: the first chapter concentrates on the relevant terminology and aims to define such concepts as language and ideology for the purposes of the present thesis; the second chapter discusses the method of analysis that will be applied to Daumal's Mount Analogue and Jodorowsky's The Holy Mountain, namely, it explores the possibilities of psychoanalysis and considers the 'unscientific' approach of pataphysics that favours the particular over the general; through the concept of the sinthome the aspect of action is emphasized in the analysis of Mount Analogue, while the fourth chapter analyses The Holy Mountain from the perspective of the 'hypertrophied' Symbolic and simultaneously stresses the importance of the element of balance in the film; the final chapter,... | en_US |
dc.description.abstract | Tato práce vychází z doposud neurčeného vztahu mezi nedokončeným románem Hora analogie - román příběhů alpských, neeuklidovských a symbolicky autentických (1952) spisovatele Réného Daumala a jeho údajnou filmovou adaptací Svatá hora (1973) režiséra Alejandra Jodorowského. Práce nahlíží na obě díla z perspektivy lacanovské psychoanalýzy, přesněji skrze optiku tzv. boromejského uzlu představujícího tři funkce lidské psychiky: reálnou, symbolickou a imaginární. Svou strukturou předpokládá následující: první kapitola artikuluje relevantní terminologii a snaží se pro účely této práce definovat pojmy jako jazyk a ideologie; druhá kapitola pojednává o metodách užitých při analýze Daumalovy Hory analogie a Jodorowského Svaté hory, zkoumá pak především možnosti psychoanalýzy a zvažuje "nevědecký" přístup patafyziky, který upřednostňuje konkrétní nad obecným; ve třetí kapitole prostřednictvím konceptu sinthomu je v analýze Hory analogie zdůrazněn aspekt akce; čtvrtá kapitola analyzuje Svatou horu z pohledu "hypertrofovaného" symbolického a současně zdůrazňuje význam prvku rovnováhy ve filmu; závěrečná kapitola se pak zaměřuje na pojem moci, jeho vztah k ideologii a různé možnosti jejího porozumění, zároveň se zabývá možnými změnami ideologie. Tento přístup, na rozdíl od tradičních srovnávacích studií daných děl,... | cs_CZ |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | René Daumal|Alejandro Jodorowsky|The Holy Mountain|Mount Analogue|pataphysics|power|Lacan|psychoanalysis|RSI | en_US |
dc.subject | René Daumal|Alejandro Jodorowsky|Svatá hora|Hora analogie|patafyzika|moc|Lacan|psychoanalýza|RSI | cs_CZ |
dc.title | Alejandro Jodorowsky's The Holy Mountain and René Daumal's Mount Analogue: From Pataphysics to Power | en_US |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-09-10 | |
dc.description.department | Ústav anglofonních literatur a kultur | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Anglophone Literatures and Cultures | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 217713 | |
dc.title.translated | Svatá hora Alejandro Jodorowského a Hora analogie René Daumala: Od patafyziky k moci | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Vichnar, David | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Anglofonní literatury a kultury | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Anglophone Literatures and Cultures | en_US |
thesis.degree.program | Philology | en_US |
thesis.degree.program | Filologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kultur | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Cultures | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Anglofonní literatury a kultury | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Anglophone Literatures and Cultures | en_US |
uk.degree-program.cs | Filologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Philology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato práce vychází z doposud neurčeného vztahu mezi nedokončeným románem Hora analogie - román příběhů alpských, neeuklidovských a symbolicky autentických (1952) spisovatele Réného Daumala a jeho údajnou filmovou adaptací Svatá hora (1973) režiséra Alejandra Jodorowského. Práce nahlíží na obě díla z perspektivy lacanovské psychoanalýzy, přesněji skrze optiku tzv. boromejského uzlu představujícího tři funkce lidské psychiky: reálnou, symbolickou a imaginární. Svou strukturou předpokládá následující: první kapitola artikuluje relevantní terminologii a snaží se pro účely této práce definovat pojmy jako jazyk a ideologie; druhá kapitola pojednává o metodách užitých při analýze Daumalovy Hory analogie a Jodorowského Svaté hory, zkoumá pak především možnosti psychoanalýzy a zvažuje "nevědecký" přístup patafyziky, který upřednostňuje konkrétní nad obecným; ve třetí kapitole prostřednictvím konceptu sinthomu je v analýze Hory analogie zdůrazněn aspekt akce; čtvrtá kapitola analyzuje Svatou horu z pohledu "hypertrofovaného" symbolického a současně zdůrazňuje význam prvku rovnováhy ve filmu; závěrečná kapitola se pak zaměřuje na pojem moci, jeho vztah k ideologii a různé možnosti jejího porozumění, zároveň se zabývá možnými změnami ideologie. Tento přístup, na rozdíl od tradičních srovnávacích studií daných děl,... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis departs from the undetermined relation between René Daumal's unfinished novel Mount Analogue: A Novel of Symbolically Authentic Non-Euclidean Adventures in Mountain Climbing (1952) and its alleged adaptation, Alejandro Jodorowsky's 1973 film The Holy Mountain. The thesis discusses the two works from the perspective of Lacanian psychoanalysis, specifically, through the lens of the so-called Borromean knot that represents the three functions of the psyche: the Real, the Symbolic, and the Imaginary. The structure of the thesis supposes the following: the first chapter concentrates on the relevant terminology and aims to define such concepts as language and ideology for the purposes of the present thesis; the second chapter discusses the method of analysis that will be applied to Daumal's Mount Analogue and Jodorowsky's The Holy Mountain, namely, it explores the possibilities of psychoanalysis and considers the 'unscientific' approach of pataphysics that favours the particular over the general; through the concept of the sinthome the aspect of action is emphasized in the analysis of Mount Analogue, while the fourth chapter analyses The Holy Mountain from the perspective of the 'hypertrophied' Symbolic and simultaneously stresses the importance of the element of balance in the film; the final chapter,... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kultur | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |