Utopia e disincanto. Československo a Mitteleuropa v poetických prózách Magrise, Ripellina a Sermontiho
Utopia e disincanto. Czecoslovachia and Middle Europe in the poetic proses by Magris, Ripellino and Sermonti
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122917Identifikátory
SIS: 209129
Kolekce
- Kvalifikační práce [22844]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Flemrová, Alice
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Italianistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav románských studií
Datum obhajoby
10. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Československo|Praha|Magris|Passeri|Pizzigoni|Ripellino|Sermonti|socialismus|pražské jaroKlíčová slova (anglicky)
Czecoslovachia|Prague|Magris|Passeri|Pizzigoni|Ripellino|Sermonti|socialism|Prague SpringPředmětem této diplomové práce je pokusit se vysledovat utopii a rozčarování u čtyř vybraných italských spisovatelů, kteří strávili určitý čas v Československu a podali o svých zkušenostech svědectví. Terminologická dvojice pochází z eseje Utopia e disincanto od spisovatele a esejisty Claudia Magrise a v počátcích práce je vysvětlen její význam. Zkoumány jsou následující texty: Il pane rosso Giovanniho Passeriho, Praga: appunti dalla memoria Orazia Pizzigoniho, I fatti di Praga (resp. L`Ora di Praga) a Praga magica Angela M. Ripellina a Il tempo fra cane e lupo Vittoria Sermontiho. Passeri a Pizzigoni přicestovali do Československa na přelomu 50. a 60. let 20. století zkoumat, jak funguje reálný socialismus. Ripellino a Sermonti se ve svých dílech vztahují k Praze a k událostem pražského jara. Práce je tak rozdělena do dvou částí, podle historických etap a odlišných motivací autorů. Každému spisovateli je věnovaná jedna kapitola, v níž je rozebráno zkoumané dílo, popsána biografie autora a pojmenovány jeho sny, očekávání a následné rozčarování. V závěru jsou prostřednictvím krátké rekapitulace tato zjištění shrnuta.
The aim of this diploma thesis is to trace the utopia and disenchantment of four selected Italian writers who spent some time in Czechoslovakia and testified about their experiences. We try to achieve that by using a conception presented by Claudio Magris in his essay Utopia e disincanto. Firstly, the substance of the terminological pair utopia and disenchantment is explicated. The analysis is based on following works: Il pane rosso by Giovanni Passeri, Praga: appunti dalla memoria by Orazio Pizzigoni, I fatti di Praga (as well as L`Ora di Praga) and Praga magica by Angelo M. Ripellino and Il tempo fra cane e lupo by Vittorio Sermonti. Passeri and Pizzigoni arrived in Czechoslovakia at the turn of the 1950s and 1960s to ascertain how real socialism functioned. Ripellino and Sermonti arrived at the time of the Prague Spring, therefore their writings relate to this period. The thesis is divided into two parts according to historical stages and different motivations of the authors. There are four subheadings, one for each writer, containing analysis of the selected writings, biography of the author and characterization of their dreams, expectations and subsequent disenchantment. These findings are summarized through a brief recapitulation in the last chapter.