Comic Elements in the Post-Conflict Dramatic Representation of the Troubles in Northern Ireland
Prvky komiky v dramatickém zpracování konfliktu v Severním Irsku v období po jeho ukončení
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122898Identifikátory
SIS: 222156
Kolekce
- Kvalifikační práce [23732]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Wallace, Clare
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglofonní literatury a kultury
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
10. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
post-konfliktní období|konflikt v Severním Irsku|humor|drama|Severní IrskoKlíčová slova (anglicky)
post-conflict|the Troubles|humour|drama|Northern IrelandCílem této magisterské práce je analyzovat funkci komických prvků v několika post- konfliktních severoirských divadelních hrách, které se zabývají odkazem konfliktu v severním Irsku rovněž přezdívaného Troubles. Východiskem práce je hypotéza, dle které se během dvacetiletého míru přístup k ozbrojenému konfliktu proměnil a umožnil dramatikům, aby ho nahlédli z komických hledisek, jež téma nejen kriticky reflektují, ale zároveň oběma stranám konfliktu pomáhají vyrovnat se s traumatem, které po něm přetrvává. Práce prezentuje pozorné čtení čtyř severoirských her, které se dočkaly značného uznání kritiky. Vybranými hrami jsou: komedie Tima Loanea Caught Red Handed (2002) v produkci Tinderbox Theatre Company, poprvé uvedená v roce 2002 coby site-specific představení v budově bývalé Northern Bank v Belfastu; komedie To Be Sure (2007), rovněž od Tima Loanea, která měla premiéru o pět let později v belfastském Lyric Theatre1; The History of the Troubles (accordin' to my Da) (2002), společné dílo dramatika Martina Lynche a komiků Connora Grimese a Alana McKeeho, vzniklé na zakázku pro Cathedral Quarter Arts Festival, a hra Davida Irelanda Cyprus Avenue (2016), prvně uvedená v Abbey Theatre v roce 2016. Výběr her podléhal několika kritériím. Zaprvé byly vybrané kusy napsány po Velkopáteční dohodě. Časový...
The purpose of this MA thesis is to analyse the function of the comic elements in several post-conflict Northern Irish plays that deal with the legacy of the Troubles. This thesis stems from the hypothesis that the approach towards the armed conflict has changed during the 20 years of peace and has allowed playwrights to offer comical perspectives that not only critically engage with the issue, but at the same time help both sides of the conflict deal with the remaining trauma caused by it. The thesis provides a close reading of four Northern Irish plays which have achieved a considerable critical acclaim. The four plays chosen for the purpose of this MA thesis are: Tim Loane's comedies Caught Red Handed (2002), produced by the Tinderbox Theatre Company, and first performed in 2002 as a site-specific piece at the Northern Bank Building in Belfast; To Be Sure (2007), also written by Tim Loane, which premiered at the Lyric Theatre in Belfast five years later;1 The History of the Troubles (accordin' to my Da) (2002), a collaboration between the playwright Martin Lynch and the comedians Connor Grimes and Alan McKee, first performed at the Northern Bank as a commission by the Cathedral Quarter Arts Festival; and David Ireland's Cyprus Avenue (2016), which premiered the Abbey Theatre in 2016. The choice...