Vliv názorových vůdců v prostředí sociálních sítí na čtení zpravodajství
The impact of opinion leaders on reading news in the social network sites environment
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122842Identifiers
Study Information System: 216651
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Slussareff, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
New Media Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies
Date of defense
7. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
názorové vůdcovství|rámcování|Facebook|sociální sítě|vodítka zdroje|důvěryhodnost|změna důležitosti přesvědčeníKeywords (English)
opinion leadership|framing|Facebook|social network sites|source cues|credibility|belief importance changeZpravodajství bývá stále častěji konzumováno skrze sociální sítě. Tato činnost bude uchopena s pomocí konceptů názorového vůdce a rámcování - v prostředí sociálních sítí totiž dochází k situaci, kdy se aktivní a vlivní uživatelé (názoroví vůdci) pokouší předávat ostatním uživatelům konkrétní náhledy (rámce) na zpravodajská témata. Posouzeno zde bude, nakolik může být takové předávání rámců efektivní. Byl proto proveden experiment, který respondenty seznamuje s fiktivní zpravodajskou událostí, která se k nim dostává zprostředkovaně skrze uvození názorového vůdce facebookovým statusem. V experimentu je zároveň kladen důraz na "moderátory": faktory, které ovlivňují efektivitu předávání rámců. Pro realistické nastavení celé práce navíc proběhne praktické určení nejvýznačnějších názorových vůdců a jednoduchá analýza jejich jazykových prostředků. Cílem této práce je tedy lépe pochopit nový způsob, jakým se lidé v prostředí sociálních sítí seznamují s veřejným děním a formují si vůči němu své postoje. Klíčová slova: názorové vůdcovství, rámcování, Facebook, sociální sítě, vodítka zdroje, důvěryhodnost, změna důležitosti přesvědčení
The news are consumed with rising frequency through the social network sites. This activity is going to be grasped with the use of two concepts: opinion leadership and framing because in the social network sites environment the active and influential users (opinion leaders) are attempting to pass certain viewpoints (frames) to other users. It is going to be evaluated to what extent can such framing be effective. An experiment was therefore conducted - it presents the subjects with an artificial news article and a Facebook "introductory" post. The experiment also lays emphasis on moderators that influence the effectiveness of passing the frames. For a realistic setting of the entire study, determining the opinion leaders and an analysis of their language means is going to be conducted. The goal of this study is thus grasping the way in which people are being informed about the public issues and the way they are forming opinions about them in the environment of social network sites. Keywords: opinion leadership, framing, Facebook, social network sites, source cues, credibility, belief importance change