Korea, Vatikán a dějiny korejské katolické církve
Korea, Vatican and History of Korean Catholic Church
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122810Identifiers
Study Information System: 204044
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Consultant
Horák, Tomáš
Referee
Zemánek, Marek
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Korean Studies
Department
Department of Sinology
Date of defense
9. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
korejský katolicismus|římskokatolická církev|katolicismus|křesťanství|Vatikán|Svatý stolec|moderní dobaKeywords (English)
Korean Catholicism|Roman Catholic Church|Catholicism|Christianity|Vatican|Holy See|modern timesTato bakalářská práce se zaměřuje na historii katolicismu v Koreji od jeho počátku. Popisuje okolnosti, za kterých se náboženství v zemi objevilo a následné perzekuce prvních věřících, které byly výsledkem střetu s neokonfucianismem. Charakterizuje období před japonskou okupací a během ní, ve kterém církev sice mohla legálně fungovat, nicméně byla podrobena stávajícímu režimu a přizpůsobovala se požadavkům vlády. Práce pokračuje dobou po osvobození, kdy se církev přestala věnovat pouze vnitřním záležitostem a postupně se začala angažovat ve společnosti. V návaznosti na Druhý vatikánský koncil aktivně hájila lidská práva a upozorňovala na dehumanizační trendy politiky. Poslední část práce popisuje dnešní stav církve a vztah k Vatikánu, tradici mučedníků a uvádí cíle, které si Korejská biskupská katolická konference klade.
This bachelor's thesis deals with the history of Catholicism in Korea from its very beginning. It describes the background of its appearance there as well as the clash with Neo-Confucianism and following persecutions of the first believers. It defines a period before and during Japanese occupation when the Catholic Church was legal but also had to conform to demands of the government. The thesis then focuses on a period after the liberation of the nation, when the Church stopped being merely inward-looking and slowly became involved in the matters of the society. Following the Second Vatican Council it actively stood up for human rights and drew attention to dehumanizing trends of the regime's policies. The last part includes today's states of the Church, its relationship with Vatican, the tradition of Korean Martyrs and the goals of the Catholic Bishops' Conference of Korea.