Idyla a didaktika v cyklu Školák Kája Mařík
Idyll and didactics in the cycle Školák Kája Mařík
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122808Identifiers
Study Information System: 224665
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Heczková, Libuše
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
2. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Školák Kája Mařík|Felix Háj|idyla|Didaktická literaturaKeywords (English)
Školák Kája Mařík|Felix Háj|Idyll|Didactic literaturePráce se věnuje sedmidílnému cyklu Školák Kája Mařík a určení znaků idyly a didaktického potenciálu textu v díle. Vychází z narativní analýzy textu jakožto metodologického rámce sloužícího k identifikaci těchto znaků. V první části překládá charakteristiku autorčina života a její tvorby a dále charakteristiku cyklu samého a jeho osudu, aby tak poskytla základ pro jeho pozdější analýzu. V druhé části textu se zabývá charakteristikou žánru idyla, identifikací jejích znaků v díle a jejich komplexním popisem na základě deskripce jednotlivých naratologických jevů. Tyto znaky podkládá relevantními ukázkami z textu. Ve třetí části se zaměřuje na vymezení pojmu didaktická literatura a představuje východisko pro určení jejích znaků na základě principů didaktického potenciálu textu, které opět identifikuje na základě naratologických jevů a které opět dokazuje relevantními ukázkami z textu.
The tesis deals with the seven-part cycle Školák Kája Mařík and the determination of the features of idyll and didactic potential of a text in the writing. It is based on the narrative analysis of the text as the metodological framework for identifying these features. In the first part, the tesis presents a characteristics of the author's life and hers work, as well as the characteristics of the cycle itself, in order to provide basis for its later analysis. The second part of the tesis deals with the characteristics of the idyll genre, the identification of its features in the writing and their complex description based on a characterization of particular narrative phenomena. It also underlines these features with relevant examples from the text. The third part focuses on the definition of the term didactic literature and presents the basis for determining its features based on the principles of didactic potential of the text. It again indentifies these features on the basis of the narratological phenomena and proves their relevance with examples from the text.