Pedagogická činnost Mezigeneračního centra Julie
Educational Activity of Intergenerational Center Julie
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122803Identifikátory
SIS: 216068
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sedláčková, Daniela
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
8. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
mezigenerační učení|předškolní vzdělávání|edukace seniorů|speciální pedagogika|sociální pedagogika|logopedieKlíčová slova (anglicky)
intergenerational education|preschool education|education of adults and seniors|special pedagogy|social pedagogy|speech therapy(česky) Diplomová práce se soustředí na Mezigenerační centrum Julie, které v sobě spojuje centrum denních služeb pro seniory a dospělé osoby a mateřskou školu, přičemž pracuje s klienty s poruchami komunikace. Cílem práce je popis vzdělávacích i výchovných aktivit s oběma skupinami klientů a zaměření na aktivity, které probíhají, když jsou skupiny pohromadě, a které se dají označit jako mezigenerační učení. Jedná se o teoreticko-empirickou práci. V teoretické části přiblížím jednotlivé pedagogické obory, které jsou v Mezigeneračním centru Julie aplikované, tedy předškolní pedagogiku, speciální pedagogiku (logopedická práce s klienty s uvedením využívaných logopedických metod), gerontagogiku a sociální pedagogiku. V neposlední řadě nastíním problematiku mezigeneračního učení a představím několik druhů organizací, které se zabývají prací s více generacemi a realizují mezigenerační programy. Také zmíním již existující práce a výzkumy na toto téma. Empirická část obsahuje vlastní kvalitativní výzkum (design případové studie) v Mezigeneračním centru Julie, jenž zahrnuje metody pozorování v zařízení a polostrukturované rozhovory s jednotlivými aktéry - celkem s dvanácti vybranými klienty a pracovníky centra.
(in English) This diploma thesis focuses on the Intergenerational Center Julie, that combines kindergarten and day care center for the elderly and adults. The facility works with clients, both children and adults, with communication disorders. The aim of the thesis is to describe educational activities with both groups of clients and especially those activities that take place, when both groups are together and that can be defined as the intergenerational learning. The thesis is of theoretical and empirical nature. The theoretical part briefly describes individual pedagogical fields applied in the Intergenerational Center Julie, which are preschool pedagogy, special pedagogy (speech therapy), gerontagogy and social pedagogy. Last but not least, I will outline the issue of the intergenerational learning and I will introduce several types of organizations that work with multiple generations and that implement intergenerational programs. I will also mention already existing literature and researches on this topic. The empirical part consists of qualitative research of case study design in the Intergenerational Center Julie. The data was collected using the methodology of observation in the institution and semi-structured interviews with twelve chosen clients and employees of the facility.