Román Syndrom loutky jako ohlas ruského modernismu
The Petrushka's Syndrome novel as response to Russian Modernism
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/122750/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122750Identifiers
Study Information System: 215873
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Nykl, Hanuš
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Russian Language and Literature
Department
Institute of East European Studies
Date of defense
1. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
ruský modernismus|román|Syndrom loutky|Dina Rubina|loutka|Fjodor Sologub|Alexandr BlokKeywords (English)
Russian Modernism|novel|Petrushka's Syndrome|Dina Rubina|puppet|Fyodor Sologub|Alexander BlokBakalářská práce se zaměřuje na analýzu románu současné rusky píšící autorky Diny Rubiny (nar. 1953) - Syndrom loutky (Sindrom Petruški) prizmatem užití a rozvedení modernistických, především symbolistických, prvků, motivů a postupů. Práce dále poukazuje na zpracování tématu loutkářství, jakož i na polysémanticky vyznívající titul "syndrom loutky". Analýza samotného textu je doplněna o komparaci se dvěma klasickými díly ruské moderny. V první řadě s románem Posedlý (Melkij bes) F. K. Sologuba na základě společného motivu vytváření paralelního světa, ve kterém postavy hledají útočiště. Druhým východiskem je pak téma aktualizace postav z italské komedie dell'arte ve srovnání s dramatem A. A. Bloka - Jarmareční bouda (Balagančik).
This thesis analyzes the novel of the contemporary Russian-writing author Dina Rubina (born 1953) - Petrushka's Syndrome (Синдром Петрушки) and concentrates on the usage and development of modernist, and particularly symbolist aspects, motifs, and methods. The thesis likewise focuses on the utilization of the puppetry theme, as well as the polysemantic-sounding title "Petrushka's Syndrome." The analysis of the text proper is complemented by comparison with two classics of Russian Modernism. First, with the novel of Fyodor Sologub The Petty Demon (Мелкий бес), based on the common motifs of creating a parallel world, in which the characters seek refuge. The second foundation is the theme of the restoration of characters from the Italian Commedia dell'arte in comparison with the play of Alexander Blok The Fairground Booth (Балаганчик).