Uvězněni v nekonečnu: Středoevropská panoramata a jejich role v procesech národní emancipace
Trapped in the Infinity: Central European Panoramas and Their Role in the National Emancipation Processes
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122610Identifikátory
SIS: 214474
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klimeš, Ivan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filmová studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra filmových studií
Datum obhajoby
4. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
panoráma|archeologie médií|masová zábava|kolektivní identita|nacionalismusKlíčová slova (anglicky)
panorama|media archaelogy|mass entertainment|collective identity|nationalismJiž od průkopnických dob spojených s osobou publicisty C. W. Cerama se pozornost badatelů v oboru mediální archeologie vrací k jednomu z nejmonstróznějších optických aparátů - panoramatu. Podobně jako v případě mnohých optických hraček lze i u panoramatu dlouho před vynálezem kinematografie pozorovat a popisovat fenomény symptomatické později pro filmové médium, zároveň se ale panoráma stalo rovněž nejstarší moderní masové zábavy. Ve všech jejích charakteristických rysech definoval panoramatickou malbu již její vynálezce, britský malíř Robert Barker. Oproti původní komerční formě uvádění panoramat však v závěru 19. století nacházíme opozici ve skupině panoramat, vyprodukovaných v souvislosti s aktivitami středoevropských národoveckých hnutí. Právě tato skupina panoramat je hlavním předmětem této práce. Jejím hlavním cílem je vymezit emancipačně-vlastenecké panoráma coby specifický mediální žánr. Kromě toho zkoumá také související otázky mediální neměnnosti, kolektivní identity a míst paměti.
From pioneer times of C. W. Ceram on, many media-archaeology scholars' attention was attracted by on of the most monumental apparatuses - a panorama. Like in a case of many other optical toys, the panorama contains several phenomena of film medium a long time before its invention. In addition to that, the panorama is considered to be the first form of mass entertainment ever. All of its characteristics were defined already by Robert Barker, a British painter and an inventor of the panoramic painting. Contrary to an original way of its commercial exhibiting, a group of panoramas of the late 19th century was produced in a context of nationalist movements in Central Europe. This very group of panoramas is the main object of this thesis. Its main goal is to define an emancipatory-patriotic panorama as a specific media genre. Furthermore, related problems of media constancy, collective identity, and memory spaces are examined.