Možnosti participativní evaluace.
Possibilities of Participative Evaluation.
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12234Identifiers
Study Information System: 56331
Collections
- Kvalifikační práce [6814]
Author
Advisor
Referee
Bergerová, Marcela
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Social and Cultural Ecology
Department
Department of Social and Cultural Ecology
Date of defense
23. 10. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato práce je založena na výzkumné teorii, jež říká, že v případě dlouho- či střednědobých procesů oehrávajícíh se na velké ploše nebo při velkém mnořství lidí, může mít nezúčastněné zhodnocení takovéto situace negativní vliv na daný proces či jeho dopady, protože je nedokáže pojmout v plné šíři. Tato práce proto uvádí teorii "Zúčastněného pozorování a zhodnocení" jako dosud neznámý koncept v České republice, v němže je právě "zhodnocení" integrální součástí daných projektů a programů.
This work is based on a research thesis that says, in the case of long or mid-term processes that deal with a wide land area or large amount of people, non-participatory evaluations can have even a negative influence on watched process or its impacts, because it doesn't cover them all. The Methodology being used is mainly an exploration of facts in foreign literature, which is being added with the authors own experiences. This work introduces Participatory Monitoring and Evaluation (PM&E) as an unfamiliar concept in Czech Republic. It aims to describe the evaluation as an integral part of projects or programs. This work details several concerning obstacles while using participatory evaluation while also offering descriptions on how to use this approach in practice, including offering an overview of methods and techniques most currently used. Based on interviews with 16 experts it suggests also a possible way of using this concept in Czech Republic with the example of Local Action Groups in LEADER.