Proměny v obsahu magisterského vzdělávání archivářů na vysokých školách knihovnicko-informačního zaměření v Severní Americe
Transformations of a curriculum in graduate archival education at Graduate Schools of Library and Information Science in North America
rigorous thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12224Identifiers
Study Information System: 28115
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Kalkus, Stanislav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information and Library Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
4. 7. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Novodobá role archiváře jako vysokoškolsky vzdělaného informačního specialisty vyvolává potřebu kvalitativních změn v obsahu vysokoškolského vzdělávání. Cílem rigorózní práce je přispět k identifikaci aktuálních vzdělávacích potřeb archivních specialistů v návaznosti na rozšiřování jejich profesních kompetencí. Po úvodním stručném vymezení pojmu "archivní věda" je pozornost věnována aspektům informační společnosti, které ovlivňují výkon archivního povolání a vzdělávání archivářů. Jádrem práce jsou případové studie tří severoamerických vysokých škol s odlišným přístupem k tvorbě obsahu magisterského studijního programu archivního studia. Důraz je kladen na přímé prameny reprezentující archivní studijní obory (osnovy, anotace, sylaby). Samostatná kapitola je věnována návrhu obsahu archivního oboru pro vysokou školu knihovnicko-informačního zaměření. Texty vybraných kapitol jsou doplněny výsledky zahraničních výzkumných projektů, jejichž předmětem byly změny ve vzdělávání archivních specialistů. V závěru jsou shrnuty a vyhodnoceny získané poznatky a jejich možný přínos pro české archivní vzdělávání.