Regulace tabákových výrobků
Tobacco Products Regulation
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122075Identifiers
Study Information System: 223690
Collections
- Kvalifikační práce [13304]
Author
Advisor
Referee
Petrmichl, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Department of Administrative Law and Administrative Science
Date of defense
24. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Tabákové výrobky, reklama, kouřeníKeywords (English)
Tobacco Products, Advertisement, SmokingNázev diplomové práce: Regulace tabákových výrobků Abstrakt: Předložená diplomová práce je zaměřena na problematiku regulace tabákových výrobků. Cílem práce je analýza jednotlivých hmotněprávních předpisů regulujících tabákové výrobky, a to tak, aby práce vytvořila komplexní přehled hmotného práva upravující celý "životní cyklus" tabákových výrobků, od výroby ke spotřebiteli. V první kapitole práce je popsána metodologie a existující literatura poskytující čtenáři přehled o hlavních tématech práce a klíčových zdrojích, ze kterých bylo možné při psaní práce vycházet. Druhá kapitola se věnuje historickému vývoji a platnému právu na evropské a mezinárodní úrovni. Následující kapitoly se zabývají postupně regulací tabákových výrobků. Kapitola 3 se velmi detailně zabývá regulací samotného produktu (tedy jeho vzhledem, požadavky na jeho balení, informační povinností i požadavky na sledovatelnost a vyhledatelnost výrobků). V Čechách poměrně benevolentní regulace reklamy na tabákové výrobky je obsažena v kapitole 4. Otázka omezení užívání a prodeje tabákových výrobků je možné nalézt v kapitole 5, včetně nedávno zavedeného zákazu kouření ve vnitřních prostorách restaurací, barů, kaváren a dalších. Pro komplexnost práce se poslední kapitola zaměřuje na spotřební daň z tabákových výrobků, a to jak tradičních, tak...
Title of the Master's Thesis: Tobacco Products Regulation Abstract: The submitted diploma thesis focuses on the issue of tobacco products regulation. The aim of the work is to analyse substantive law governing tobacco products in all its aspects so that the work provides a comprehensive overview of substantive law with regards to tobacco product's "life cycle", from production to consumer. The first chapter describes the methodology and existing literature, providing the reader with an overview of key sources on which it was possible to base the writing of the work. The second chapter deals with historical developments and applicable law at the European and international level. The following chapters deal with the individual aspects of tobacco product's regulation. Chapter 3 deals in great detail with the regulation of the product itself (i.e. product layout, content and ingredients, requirements for its packaging, and requirements for traceability and traceability of products). In the Czech Republic relatively benevolent regulation of tobacco products advertising is covered in Chapter 4. The issue of restrictions on use and sale of tobacco products can be found in Chapter 5, including the recently introduced ban on smoking in restaurants, bars, cafes and similar premises. To provide full overview, the last...