Sociomapování sociálních vztahů a adaptace žáků do třídního kolektivu
Sociomapping pupils' social relationships and adaptation in a school class
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122025Identifikátory
SIS: 207739
Kolekce
- Kvalifikační práce [17123]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Wirthová, Jitka
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální antropologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
24. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
sociální koheze, sociální vztahy, školní třída, měření, sociomapováníKlíčová slova (anglicky)
social cohesion, social relationships, school class, measurement, sociomappingSociometrické postupy mají potenciál zachytit i začínající problém ve vztazích v třídním kolektivu a tím přispět k jejímu dřívějšímu a efektivnějšímu vyřešení. Jedním z nejpoužívanějších dotazníků v České republice je Sociometricko-ratingový dotazník (tzv. SO- RA-D; Slavíková et al., 2007). Nikdy předtím ovšem nebylo rigorózně zkoumáno, nakolik otázky v tomto dotazníku dokážou v testovaném třídním kolektivu identifikovat riziko probíhající šikany nebo poruchu adaptace žáka (definovanou v této práci jako pocit subjektivního ohrožení, nepřátelství, lhostejnosti, nedůvěry a netolerance). Navíc není jasné, zda dokáže používaná vizualizace výsledků formou orbitálního sociogramu zachytit prvky struktury třídy, které jsou důležité pro následnou intervenci. Tato práce proto na 6 třídách (primy, sekundy, tercie; n=113) pražského soukromého gymnázia kvantitativně ověřuje, nakolik dokáží otázky v SO-RA-D predikovat poruchu adaptace (měřenou částí dotazníku B- 3; Braun, 1998) a riziko probíhající šikany (měřenou dotazníkem Hádej kdo?; Kolář, 2011). Tato práce zároveň testuje účinnost nově formulovaných relačních otázek na současné/chtěné kamarádství a současnou/chtěnou komunikaci. Navíc tato práce nabízí ke srovnání vizualizaci pomocí orbitálního sociogramu a tzv. sociomapování. Výsledky poukazují na rizika...
Sociometric methods can provide early identification of problems within the social realm of a classroom and therefore contribute to a faster and more efficient solution. One of the most used sociometric tools in the Czech Republic is the Sociometric rating questionnaire (SO-RA-D; Slavíková et al., 2007). Yet it was never examined to what extent this tool can predict the risk of ongoing bullying or pupils' social maladaptation (defined here as a subjective feeling of threat, hostility, indifference/apathy, distrust, and intolerance). Moreover, it is not clear if a circular sociogram which is commonly used for visualization of results in SO-RA-D can capture elements of class structure which are important for the following intervention. For these reasons, the following work quantitatively tests out on the sample of 6 classrooms at Prague's private secondary school (n=113) the extent to which the questions used in SO-RA-D can predict social maladaptation (measured by a questionnaire B-3; Braun, 1998) and the risk of ongoing bullying (measured by questionnaire Guess who?; Kolář, 2011). At the same time, this work is testing the relative effectiveness of newly formed relational questions relative to the ones used in SO-RA-D. This work also tests the effectiveness of newly formed questions focusing on...