Show simple item record

The Asian department's musical instrument collection of the Náprstek Museum of Prague from an ethnoorganological point of view
dc.contributor.advisorMatoušek, Vlastislav
dc.creatorFriedl, Marian
dc.date.accessioned2021-05-19T16:43:22Z
dc.date.available2021-05-19T16:43:22Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/12174
dc.description.abstractMy theses The Asian department's musical instrument collection of the Náprstek Museum of Prague167 from an ethnoorganological point of view deal with several topics in seven parts: 1. The first part describes the evolution of the ethnomusicological thinking and also the thinking about musical instruments and classification in organology. This part is also aimed to reveal the interrelations between cultural anthropology, ethnomusicology, ethnoorganology and classificatory organology. 2. A specific classification based on Hornbostel-Sachs systematik is shown and explained here as a basis for one part of musical instrument's description in the Náprstek Museum's computer database. 3. How to work with the museum's computer software, how the describing terms from part 2 are used in the database and how they can help us while working with instruments, these topics are included here. 4. In part four we can find numerical and graphical evaluation of the content of collection based on work with the museum's computer software and the describing system devised for this purpose. 5. This part offers basic organographical description of the musical instruments formerly long-lastingly exhibited. (Since 2001 floods whole collection unapproachable.) 6. The Chinese instrumental ensemble and genre Jiangnan sizhu is depicted...en_US
dc.description.abstractPředkládaný text s názvem Sbírka hudebních nástrojů asijského oddělení Náprstkova muzea v Praze z hlediska etnoorganologie1 je souhrnem informací, jež jsem nabyl za posledních pět let. V průběhu studia etnologie jsem se specializoval na etnomuzikologii dle možností, jaké se mi na univerzitě nabízely. V rámci povinné muzejní praxe jsem se pak dostal v roce 2004 k tvorbě databáze hudebních nástrojů Oddělení asijských kultur Náprstkova muzea (dále jen NpM) a moje orientace se tak zúžila na etnoorganologii a potažmo aplikovanou organologii. V roce 2006 jsem se stal členem realizačního týmu plánované výstavy hudebních nástrojů ze sbírek NpM a zabýval jsem se proto přípravou materiálů k nástrojům z bývalé expozice Oddělení asijských kultur. Svůj pohled jsem dále zúžil sestavováním podkladů k vystavení souboru nástrojů hudebního žánru ze středovýchodu Číny. Těžiště práce tkví v aplikované (etno)organologii a jejím hlavním cílem je pokusit se srozumitelně mapovat způsob přemýšlení o zpracování muzejní sbírky hudebních nástrojů a podat přehled výsledků dosažených na základě dosavadní práce. Text tedy obsahuje základní tři soubory dat. Jsou to (1.) informace týkající se etnomuzikologie, (etno)organologie a klasifikační organologie, (2.) moje vlastní návrhy a úvahy spojené se zpracováním sbírky, (3.) konkrétní data...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleSbírka hudebních nástrojů asijského oddělení Náprstkova muzea v Praze z hlediska etnoorganologiecs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-11-27
dc.description.departmentInstitute of Ethnologyen_US
dc.description.departmentÚstav etnologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId50495
dc.title.translatedThe Asian department's musical instrument collection of the Náprstek Museum of Prague from an ethnoorganological point of viewen_US
dc.contributor.refereeHavlík, Jaromír
dc.identifier.aleph001038196
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineEthnologyen_US
thesis.degree.disciplineEtnologiecs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav etnologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Ethnologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEtnologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enEthnologyen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csUznánocs_CZ
thesis.grade.enRecognizeden_US
uk.abstract.csPředkládaný text s názvem Sbírka hudebních nástrojů asijského oddělení Náprstkova muzea v Praze z hlediska etnoorganologie1 je souhrnem informací, jež jsem nabyl za posledních pět let. V průběhu studia etnologie jsem se specializoval na etnomuzikologii dle možností, jaké se mi na univerzitě nabízely. V rámci povinné muzejní praxe jsem se pak dostal v roce 2004 k tvorbě databáze hudebních nástrojů Oddělení asijských kultur Náprstkova muzea (dále jen NpM) a moje orientace se tak zúžila na etnoorganologii a potažmo aplikovanou organologii. V roce 2006 jsem se stal členem realizačního týmu plánované výstavy hudebních nástrojů ze sbírek NpM a zabýval jsem se proto přípravou materiálů k nástrojům z bývalé expozice Oddělení asijských kultur. Svůj pohled jsem dále zúžil sestavováním podkladů k vystavení souboru nástrojů hudebního žánru ze středovýchodu Číny. Těžiště práce tkví v aplikované (etno)organologii a jejím hlavním cílem je pokusit se srozumitelně mapovat způsob přemýšlení o zpracování muzejní sbírky hudebních nástrojů a podat přehled výsledků dosažených na základě dosavadní práce. Text tedy obsahuje základní tři soubory dat. Jsou to (1.) informace týkající se etnomuzikologie, (etno)organologie a klasifikační organologie, (2.) moje vlastní návrhy a úvahy spojené se zpracováním sbírky, (3.) konkrétní data...cs_CZ
uk.abstract.enMy theses The Asian department's musical instrument collection of the Náprstek Museum of Prague167 from an ethnoorganological point of view deal with several topics in seven parts: 1. The first part describes the evolution of the ethnomusicological thinking and also the thinking about musical instruments and classification in organology. This part is also aimed to reveal the interrelations between cultural anthropology, ethnomusicology, ethnoorganology and classificatory organology. 2. A specific classification based on Hornbostel-Sachs systematik is shown and explained here as a basis for one part of musical instrument's description in the Náprstek Museum's computer database. 3. How to work with the museum's computer software, how the describing terms from part 2 are used in the database and how they can help us while working with instruments, these topics are included here. 4. In part four we can find numerical and graphical evaluation of the content of collection based on work with the museum's computer software and the describing system devised for this purpose. 5. This part offers basic organographical description of the musical instruments formerly long-lastingly exhibited. (Since 2001 floods whole collection unapproachable.) 6. The Chinese instrumental ensemble and genre Jiangnan sizhu is depicted...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav etnologiecs_CZ
thesis.grade.codeU
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusU
dc.identifier.lisID990010381960106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV