Populární hudba v televizní zábavě 90.let na území ČR
Popular Music in Television Entertainment in 90's in Czech Republic
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121611Identifiers
Study Information System: 212079
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Růžička, Daniel
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
22. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Televizní zábava, populární hudba, formát v TV, hudební pořad, hitparádaKeywords (English)
Television entertainment, popular music, format in TV, music show, hit-paradeDiplomová práce "Populární hudba v televizní zábavě 90. let na území ČR" se zabývá především vývojem hudebních pořadů v tomto období, konkrétně sleduje vývoj hitparád Medúza a Eso. O období 90. let lze mluvit jako o vrcholu tohoto typu pořadů, které byly nedílnou součástí televizní zábavy. V souvislosti s jejich vývojem práce pojednává také o historii těchto hudebních pořadů před rokem 1989 i s dobovým kontextem. Komplexnost tématu utváří také teoretický základ, ve kterém práce pojednává o pojmech populární kultura, masová a spotřební kultura nebo globalizace. S vývojem hudebních pořadů právě pojem globalizace úzce souvisí. Globalizace prochází všemi základními složkami tvorby těchto pořadů, a to hudbou i samotným televizním prostředím, a je právě možným důsledkem poklesu popularity televizních hitparád v současné době. Klíčová slova Televizní zábava, populární hudba, formát v TV, hudební pořad, hitparáda
The thesis "Popular Music in Television Entertainment in 90's in Czech Republic" is mainly engaged in the development of music show in this period, namely monitors developments of hit-parades Medúza and Eso. The period of 90's can be talk like a top of this kind of shows that have been an integral part of television entertainment. In connection with their development this study also deals with the history of these formats prior to 1989 and with the period context. The complexity of the topic also forms the theoretical basis in which work is about notions of popular culture, mass and consumer culture and globalization. The concept of globalization is closely related to the developement of television programs. Globalization is going through all the basic components of the production of these programs, both music and the television environment itself, and is just a possible consequence of the decline in the popularity of television hit-parades today. Keywords Television entertainment, popular music, format in TV, music show, hit-parade