Učitel zeměpisu jako zdroj motivace ke studiu geografie
Teacher of geography as the cause of motivation to study geography
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121471Identifikátory
SIS: 224546
Kolekce
- Kvalifikační práce [21483]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hanus, Martin
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství geografie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a region. rozvoje
Datum obhajoby
18. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Tato práce navazuje na bakalářskou práci, ve které bylo zjištěno, že důležitým činitelem pro výběr následujícího studia geografie je učitel zeměpisu. Z toho důvodu je výzkum zaměřen na posouzení rozdílu mezi dvěma skupinami učitelů. První skupina deseti respondentů byla určena na základě nejvyššího počtu podaných přihlášek na studium geografie z jednotlivých škol Česka. Druhá část s 90 dotazovanými je tvořena náhodně vybranými učiteli z Prahy, Středočeského, Ústeckého, Karlovarského, Plzeňského, Jihočeského, Pardubického, Královéhradeckého, Libereckého kraje a Vysočiny. Diference jsou porovnávány z pěti hledisek. První jsou základní informace o učiteli, na kterou navazuje jeho osobnostní rysy zaměřená na přístup k žákům a jeho charakteristické vlastnosti. Následně je hodnocena příprava výuky a samostatný průběh vyučování. Výzkum je uzavřen zkoumáním učitelovy práce se sebereflexí a zpětnou vazbou. Klíčová slova: osobnost učitele, přístup učitele k žákům, dotazníkové šetření, výuka zeměpisu, příprava vyučování
This work is a continuation of the bachelor's thesis which proposed the idea of a Geography teacher as a crucial factor in one's decision to study Geography. For this reason, the research focuses on a comparison of two groups of teachers. The choice of the ten responders in the first group was based on the highest number of students from different Czech schools applying to study Geography. The second part with 90 respondents consists of randomly selected teachers from Prague and regions of Central Bohemia, Ústí nad Labem, Karlovy Vary, Plzeň, South Bohemia, Pardubice, Hradec Králové, Liberec and Vysočina. The research is concluded with analysing how teachers work with feedback and self-reflection. Key words: teacher's personality, teacher's attitude towards students, questionnaire, Geography lessons, lesson plan
