Srovnání vztahu českých a finských žáků k přírodopisu a jeho výuce
Comparison of the relationship of Czech and Finnish pupils to biology and its teaching
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121364Identifiers
Study Information System: 196517
Collections
- Kvalifikační práce [20130]
Author
Advisor
Referee
Novotný, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Biology for Secondary Schools
Department
Department of Biology Education
Date of defense
17. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
přírodopis, dotazníkové šetření, zájem žáků o přírodopis, metody výuky v přírodopisuKeywords (English)
biology, questionnaire, pupils' biology interest, teaching methods in biologyPráce se zabývá srovnáním vztahu sledovaných českých a finských žáků k přírodopisu a jeho výuce. Zaměřuje se na žáky (n = 373) devátých tříd základních škol z Prahy a Oulu. Hlavním cílem této práce bylo srovnat vztah sledovaných českých a finských žáků k přírodopisu a jeho výuce, resp. zjistit, jak čeští a finští žáci přistupují k přírodopisu, co přispělo k jejich zájmu o přírodopis a jaké způsoby práce v hodinách přírodopisu přispějí k tomu, aby je přírodopis bavil více. Výzkumným nástrojem byl dotazník. Data byla statisticky vyhodnocena a diskutovány v kontextu české literatury a anglicky psaných výzkumů z finského prostředí. Z výsledků vyplývá, že finští žáci mají k přírodopisu kladnější vztah než čeští žáci. Nejpozitivnější vztah mají čeští i finští žáci k tématům přírodopisu, která se zabývají lidským tělem. K zájmu žáků o přírodopis nejvíce přispěl čas strávený v přírodě. Čeští žáci uvítají v hodinách přírodopisu častější exkurze. Finští žáci ocení, budou-li se s nimi učitelé častěji domlouvat na tématech učiva.
This diploma thesis concentrates on comparing the relationship of examined Czech and Finnish pupils to biology and its teaching. The study was written with a focus on the ninth graders (n = 373) of primary schools of Prague and Oulu. The aim of this work was to compare the relationship of Czech and Finnish pupils to biology and its teaching, respectively to find out how Czech and Finnish pupils approach biology, what contributed to pupils' interest in biology and which teaching activities contribute to more enjoyable biology lessons. The research tool was a questionnaire. The data were statistically evaluated and discussed in the context of Czech literature and English literature from Finland. The results show that Finnish pupils have more positive attitude to biology than Czech pupils. The most favourite biology topic of Czech and Finnish pupils is human body. Time spent in nature contributes the most to pupils' interest in biology. Czech pupils would appreciate more excursions in biology lessons. Finnish pupils would like teachers to teach topics that pupils suggested.