Vnímání kvality vlastního poznání v matematice a jeho souvislost s individuálním doučováním
Perception of the Quality of One's Own Knowledge in Mathematics and its Connection to Private Supplementary Tutoring
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121355Identifiers
Study Information System: 169736
Collections
- Kvalifikační práce [19101]
Author
Advisor
Consultant
Novotná, Jarmila
Referee
Jirotková, Darina
Koldová, Helena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Didactics of Mathematics
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
kvalita porozumění, formální poznání, doučování, covid-19Keywords (English)
quality of understanding, mechanical knowledge, tutoring, COVID-19V této práci zkoumáme, jak vybraní žáci nižšího sekundárního vzdělávání v Praze vnímají své porozumění v matematice a jaká existuje spojitost s doučováním matematiky. Zajímalo nás, zda se doučování matematiky účastní častěji žáci s nějak vyhraněným postojem ke kvalitě svých poznatků a zda je v rámci doučování možné jejich postoje změnit. S oporou o pro odhalení algoritmických poznatků a dotazník o poznání a doučování bylo ze vzorku respondentů vybráno 6 žáků, s nimiž dále proběhly individuální polostrukturované rozhovory a doučování. Zjistili jsme mj., že zhruba třetina respondentů se někdy účastnila placeného doučování matematiky, které podle mínění žáků vedlo k pozitivním změnám. Některé situace by žáci v ideálním doučování matematiky vídali rádi častěji, než je tomu jejich výuce ve škole, především probírání úloh v různých souvislostech a poučení se vlastních chyb. Dotazovaní žáci si však nejsou příliš vědomi kvality svého porozumění matematice, směšují algoritmické a hloubkové porozumění. Kvalita porozumění žáka je také ovlivněna mnoha latentními faktory, mj. strategickým přístupem k vlastnímu porozumění, ale i vůlí žáka pamatovat si, schopností zkusit řešit úlohu samostatně a perfekcionizmem. I z výše zmíněných důvodů nebyla prokázána jasná souvislost vnímání kvality svého porozumění matematice s...
learning from one's own mistakes. The respondents were often not aware of the quality of together. The quality of a pupil's understanding was also influenced by link between the perception of one's quality of learning did not cause significant changes in the perception of the respondents' mathematical